Marc Garcia, vicepresident de l'Àmbit de Prevenció i Seguretat Pública de l'FMC i alcalde de Sant Julià del Llor i Bonmatí, ho ha afirmat en la jornada sobre els 10 anys de Plans Locals de Seguretat Viària a Catalunya, que s'ha celebrant aquest matí organitzada pel Departament d'Interior, amb l'objectiu de compartir experiències i bones pràctiques locals per millorar la seguretat viària i reduir els accidents de trànsit i presentar una anàlisi dels primers 77 plans locals de seguretat viària






16/02/2017

Acompanyat en la inauguració de la jornada per Eugènia Domènech, directora del Servei Català de Trànsit; Fermí Santamaria, alcalde de Llagostera i president de la Comissió de Seguretat, Prevenció i Protecció Civil de l'ACM; i en la que s'han exposat diferents experiències en l’aplicació dels plans locals de seguretat viària, Marc Garcia ha afirmat també que "en molts casos les dades d'accidentalitat (morts a la carretera) en els quals es basen els plans generals de seguretat viària representen un 0,5% de total i exclouen la casuística majoritària (accidents sense ferits en nucli urbà) i això ens ha de fer reflexionar per obrir línies de millora en l’anàlisi i la planificació de polítiques de seguretat viària a nivell local".

En la seva intervenció, també ha constatat que "el trànsit de vehicles és un fenomen enormement complex, amb múltiples dimensions (socials, econòmiques i culturals) que van més enllà del simple utilitarisme i la racionalitat, i d'on deriven problemes creixents per a la mobilitat de vehicles i persones"; per tant, des de la Federació de Municipis de Catalunya creiem que s’ha de continuar treballant en la prevenció i millora activa de la seguretat viària, però també s’ha d’obrir una línia de debat i consciència sobre l’ús social del vehicle, en el qual es troba també la causa (potser intangible i difícil de quantificar) de l’accidentalitat en el trànsit.

A continuació, s'ha celebrat una taula rodona per presentar l'anàlisi de l’avaluació dels plans locals a Catalunya, en la que hi han participat Anna Pintó, responsable de Gestió i Planificació de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit; s'han exposat experiències de l'aplicació dels plans al Prat de Llobregat, a càrrec de Maite Giralt, tècnica municipal; de Vic, a càrrec de Lourdes Rota, tècnica municipal; i de Matadepera, a càrrec de Nil López, regidor d’Obres i Urbanisme; també s'ha fet una avaluació dels plans a Catalunya i la reducció de l'accidentalitat, a càrrec de Jordi Parés, enginyer de Camins, Canals i Ports.

I, en la taula de cloenda per parlar de la seguretat viària en els municipis, hi han intervingut Jordi Jané, conseller d’Interior; Martí Carnicer, alcalde del Vendrell; Marta Felip, alcaldessa de Figueres; Josep M. Corominas, alcalde d'Olot; i Amadeu Recasens, comisionat de seguretat de Barcelona.