Decret-llei 7/2021, de 9 de febrer, publicat al DOGC número 8339, d’11 de febrer

12/02/2021

El decret llei aprova noves mesures extraordinàries en matèria de cooperatives i empreses i entitats de l’economia social a conseqüència de la crisi derivada de la COVID-19. S’estructura en dos capítols, nou articles, una disposició addicional i dues disposicions finals.

• En el capítol 1 es preveu donar continuïtat a les mesures ja aprovades en matèria de cooperatives, atès que les diverses mesures d’emergència sanitària que s’han adoptat i s’hauran d’adoptar per fer front a la pandèmia poden continuar incidint d’una manera especialment negativa sobre l’organització, l’activitat i el compliment de les obligacions legals i estatutàries de les societats cooperatives. Concretament, s’estableix que l’evolució de la pandèmia i les previsions que se’n fan aconsellen preveure un perllongament de les mesures extraordinàries fins al moment en què deixin d’estar vigents les mesures d’emergència sanitària que poden incidir d’una manera especialment negativa en l’organització, l’activitat i el compliment de les obligacions estatutàries de les cooperatives, a fi de facilitar el funcionament i el compliment de les obligacions legals de les cooperatives catalanes. No obstant això, davant de la indeterminació sobre el moment en què això es produirà, per raons de seguretat jurídica s’estableix que el perllongament d’aquestes mesures arribarà com a màxim fins al 31 de desembre de 2022.

A més, les restriccions de mobilitat actualment vigents, així com la vigència d’altres mesures, com el manteniment d’una distància física mínima interpersonal, que dificulten o impedeixen la concentració de nombroses persones en un mateix lloc, dificulten que es puguin celebrar amb normalitat les assemblees. Per aquest motiu es preveu que el termini per fer l’assemblea ordinària que estableix l’article 43.5 de la Llei 12/2015, de 9 de juliol, de cooperatives es perllongui, en relació amb l’exercici 2020, excepcionalment fins al 31 de desembre de 2021.

Finalment, pel que fa a les cooperatives que, per raó del nombre de persones sòcies i el perfil d’aquestes amb dificultats especials, no puguin celebrar l’assemblea ordinària ni de manera presencial ni telemàticament, es preveu que no es procedirà al tancament registral per no haver dipositat els comptes anuals, en el termini legal previst, dels exercicis 2019, 2020 i 2021, de manera que s’amplia en aquests supòsits, amb una sèrie de requisits i condicions, la data màxima per celebrar l’assemblea ordinària el 31 de desembre de 2022.

D’altra banda, la difícil situació econòmica derivada de la pandèmia fa previsible que s’hagin d’adoptar amb rapidesa i agilitat expedient de regulació d’ocupació. En aquest sentit, es considera aconsellable autoritzar el Consell Rector de la cooperativa perquè acordi, sota la seva responsabilitat, la suspensió total o parcial de l’activitat cooperativitzada de totes les persones sòcies treballadores, sòcies de treball o persones treballadores o d’una part d’aquestes quan es donin una sèrie de requisits. En aquest sentit, se’n preveu l’autorització fins al 31 de desembre del 2022.

• El capítol 2 preveu mesures a empreses i entitats d’economia social que modifiquen l’articulat del capítol V del Decret llei 16/2020, de 5 de maig, de mesures urgents complementàries en matèria de transparència, ajuts de caràcter social, contractació i mobilitat per fer front a la COVID-19. Aquestes mesures tenen per objecte impulsar projectes de transformació digital i de nous models de negoci i activitat econòmica, amb l'objectiu de mantenir l'ocupació i la millora de l'ocupabilitat i afrontar millor els reptes sorgits de la nova realitat socioeconòmica, a fi que es reforci la viabilitat de les microempreses, els autònoms i les empreses cooperatives i de l'economia social. Ara es considera del tot necessari continuar facilitant ajuts i donar suport al sector de l'economia social amb la publicació de les línies de subvenció següents: a) Projectes singulars de reactivació econòmica (eix A); b) Projectes singulars de reactivació econòmica integrals (eix B); i c) Projectes singulars d'alt impacte estratègic de l'economia social (eix C).

També és necessari ampliar el suport a projectes que promoguin el consum cooperatiu i que tinguin incidència en el posicionament de l’economia social com a model logístic de consum i distribució que abasti tot el territori català, a través de la incorporació d’una nova línia de suport a projectes de plataforma tecnològica i distribució logística.

De manera prioritària es manté i s’amplia la voluntat que els projectes aprofundeixin en aspectes com la transició energètica, la digitalització i la innovació tecnològica, la distribució de productes de cooperatives i empreses al consumidor de manera sostenible, el consum responsable, el reforç de l’àmbit cultural i la generació de propostes industrials de producció.

• Quant a la disposició addicional única es determina que, en el marc l’ajut extraordinari per a persones afectades per ERTO i a persones amb contracte fix discontinu, previst a l'Ordre TSF/33/2021, de 5 de febrer, per la qual s'obre el tràmit d'inscripció prèvia de l'ajut extraordinari dirigit a persones treballadores afectades per un expedient de regulació temporal d'ocupació com a conseqüència de la crisi derivada de la COVID-19 i a persones amb contracte fix discontinu beneficiàries de la prestació extraordinària, es demanarà la col•laboració d'altres Administracions Públiques, com ara el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), la Tresoreria General de la Seguretat Social o a qualsevol altra administració o ens públic, per tal que aportin la informació estrictament necessària per a l'atorgament de l'ajut.

• En darrer terme, la disposició final primera preveu que la persona titular del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha d’aprovar una resolució de convocatòria dels ajuts que preveu la línia 2 del capítol V del Decret llei 16/2020, de 5 de maig, la qual ha de concretar el procediment de tramitació i concessió d’aquests ajuts, i la disposició final segona preveu l’entrada en vigor del decret llei el mateix dia de la seva publicació en el DOGC, és a dir l’11 de febrer de 2021.