El Ple del Tribunal Constitucional acaba de dictar una sentència, amb data 3 de març, que estima part del recurs d’inconstitucionalitat interposat per l’Assemblea d’Extremadura contra l'LRSAL
08/03/2016
En primer lloc, el Tribunal declara que el punt 5 de l’article primer de l'LRSAL, que modifica l’article 13 de l'LRBRL sobre creació i fusió de Municipis, no és inconstitucional, per tal com el disseny de la planta municipal és competència estatal. Per aquest mateix motiu, l’Estat també pot limitar la creació de les entitats municipals descentralitzades (EMD).
Per contra, l’Alt Tribunal declara inconstitucionals els incisos "Decreto del órgano de gobierno de” i "el Órgano de Gobierno de” del punt 3 de la DT 4a i del paràgraf tercer de la DT 11a, respectivament, ja que la decisió de quin òrgan de la comunitat autònoma ha d’acordar la dissolució de les EMD i mancomunitats és una qüestió organitzativa seva.
També es declaren inconstitucionals les DT 1a, 2a i 3a i la DA 11a, relatives a l’assumpció per les comunitats autònomes de les competències en matèria de salut, serveis socials i inspecció sanitària. El Tribunal considera que, en referir-se a competències autonòmiques, només les comunitats autònomes poden atribuir-les o prohibir que el nivell local les desenvolupi.
Pel que fa a la DA 15a, que preveu l’assumpció de les competències en matèria d’educació per part de les comunitats autònomes, el Tribunal afirma que l’LRSAL ha incorregut en una evident antinòmia, doncs obliga a centralitzar una competència que després és qualificada com a competència pròpia per l’article 25.2.n) de l'LRBRL. Amb tot, el Tribunal conclou que aquesta previsió de la DA no és inconstitucional perquè no imposa a les comunitats autònomes una prohibició de descentralització.
Quant al pla econòmic financer dels ens locals, el Tribunal declara que l’LRSAL complementa la Llei orgànica d’estabilitat financera sense infringir la reserva de llei orgànica.
Finalment, la Sentència declara inconstitucional l’article 57 bis de l'LRBRL, relatiu a la clàusula de garantia de pagament en l’exercici de competències delegades, en considerar que l’Estat ha incidit de forma directa en una matèria que s’hauria d’haver regulat per llei orgànica.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.