El president de la Federació de Municipis de Catalunya, David Bote, va intervenir ahir en la jornada ‘L’autonomia local en el marc d’un dret autonòmic creixent’, celebrada a Càceres, per exposar quines són les eines que els ens locals catalans tenen a l’abast per actuar sobre l’acció executiva i legislativaEn la seva conferència ‘Municipalisme ferm i assertiu, condició de futur’, va exposar la seva experiència com a alcalde i com a president de l’FMC sobre la relació entre el món local i el govern autonòmic català. En aquest sentit, va explicar la relació entre els dos governs, l’autonòmic i el local, i la va objectivar al voltant d’elements de debat principals, com són el finançament, la governança i les competències
09/06/2026
En la seva intervenció, el president Bote va posar en relleu les dificultats de finançament del món local, que són compartides a nivell estatal. També va analitzar diferents eines de relació que existeixen entre el govern català i el món local, com el contracte programa, les comissions mixtes, els òrgans de participació, el Consell de Govern Local, la Comissió de Govern Local, el Consell Català dels Municipis Rurals, entre d'altres, i va aprofundir en les seves bondats, mancances i la capacitat d’influència que permet als ens locals. Pel que fa al marc competencial, va apuntar que els principals problemes públics actuals (habitatge, mobilitat, mercat de treball, envelliment, seguretat, fluxos migratoris, emergència climàtica, infraestructures, etc.) superen els límits municipals. Per tant, va destacar com el desenvolupament i la millora d’algunes competències comporta la necessitat d’abordar-les amb una governança i unes capacitats que superen els límits administratius dels termes municipals, com són les àrees metropolitanes.
També va parlar de l’Estatut del món rural, com a exemple de lideratge municipal, que vol garantir la igualtat en la prestació de serveis i reforçar l’equilibri territorial.
I va concloure afirmant que és necessari recuperar el pensament institucional; reconeixement, respecte, assertivitat i col·laboració. Cal recuperar un clima d’acord i posar al ciutadà en el centre. Bote va afirmar que "la millor defensa de la democràcia consisteix en ser útils, i davant del món que vivim, solament treballant plegats serà possible trobar i executar les polítiques necessàries”.
En el decurs de la jornada, organitzada per la Fundación Democrácia y Gobierno Local i la Diputació de Càceres, David Bote també va intervenir en la taula rodona ‘De la teoria a la pràctica. Propostes per millorar els serveis públics locals des dels governs autonòmics’.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.