La presidenta Olga Arnau ha reclamat al conseller Giró que la Generalitat actualitzi el fons de cooperació, que malgrat ser més elevat aquest 2022, no s’ha incrementat des del 2010: "som l’administració més propera i que respon en primera línia i s’han de tenir en compte les despeses afegides a moltes competències que ens delega la Generalitat”.
El conseller Giró ha valorat l’esforç de tots els ajuntaments i ha reconegut l’infrafinançament dels ajuntaments, reconegut fins i tot per part del govern espanyol.
Des de l’FMC, la presidenta ha lamentat que el fons estatal de rescat COVID promès el 2020 encara no ha arribat als ajuntaments tot i l’increment considerable de la despesa generada per la gestió de la pandèmia: "malgrat els anuncis i fins i tot la previsió que molts ajuntaments van fer en els seus pressupostos, els diners no han arribat. A tot això s’hi suma la menor capacitat d’ingressar més recursos econòmics arran de les darreres sentències sobre les plusvàlues”.
Durant la reunió també s’ha parlat de la convocatòria dels ajuts Feder, dels fons europeus Next Generation o de les repercussions que té sobre la població el tancament massiu d’oficines bancàries.
El conseller Giró ha mostrat la predisposició del govern català de treballar de la mà dels ajuntaments els projectes que cada municipi vulgui presentar a les convocatòries dels fons europeus i ha destacat la posada en marxa aquesta setmana d’un nou web que dona tota la informació.
Quant a la problemàtica de les entitats bancàries ha demanat continuar treballant conjuntament amb l’FMC a la petició de la Generalitat que "els bancs mantinguin almenys un caixer a tots els municipis” i ha tornat a denunciar que ara mateix hi ha 443 localitats catalanes on no hi ha ni oficina bancària ni tampoc caixer.
Segons Giró "els 4 grans bancs espanyols van aconseguir l’any passat 20.000 milions d’euros de beneficis després d'impostos”, i per tant "les administracions públiques no han de pagar en cap cas la instal·lació de caixers automàtics”.
Per la seva banda, el vicepresident de l'FMC Xavier Fonollosa en general ha fet una valoració positiva de la reunió, tot i que reafirma que "la millora del finançament local passaria perquè en les competències delegades a l'administració local per part del govern català es pagués també la despesa conjuntural, i no només la despesa estructural com fins ara. En aquests casos, els ajuntaments sempre hi hem de posar diners". També s'ha reafirmat en la reclamació d'una llei pròpia de finançament local, amb el més gran consens possible: "és una reclamació que venim fent ja des de l'any 2006".
Des del Departament s’ha manifestat la intenció de mantenir un canal obert Departament-FMC amb la intenció de compartir i continuar exposant conjuntament tots els temes de forma bilateral.
La delegació de l'FMC estava formada per la seva presidenta i alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, i el vicepresident i alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, acompanyats per la secretària general adjunta, Roser Colomé, i el cap de gabinet de Presidència, Jordi Seguer. Per part del govern català, a més del conseller, hi ha assistit la secretària d’Afers Econòmics i Fons Europeus, Matilde Villarroya.