Amb l'objectiu d'impulsar la descarbonització de la mobilitat urbana, la millora de la qualitat de l'aire i la qualitat de vida a les ciutats, aprofitant les oportunitats econòmiques, socials i industrials associades a aquesta transformació






18/11/2022

La Conferència Nacional de Transport, del dia 5 de novembre de 2021, ha publicat els criteris de distribució territorial de crèdits pressupostaris dels exercicis 2021 i 2022, així com la distribució pressupostària dels projectes de l'exercici 2021, per al finançament d'actuacions d'inversió en el marc dels Components 1 "Pla de xoc de mobilitat sostenible, segura i connectada en entorns urbans i metropolitans" i 6 "Mobilitat sostenible, segura i connectada" del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. En total, s'han distribuït 1.010.000.000 euros. 

El Component 1 té una inversió de 900.000.000 euros que s'adjudiquen íntegrament a l'anualitat del 2021, mentre que el Component 4 disposa d'una inversió de 110.000.000 euros distribuïts en 47,5 milions d'euros el 2021 i en 62,5 milions d'euros el 2022.  

El criteri de repartiment de les dues línies d'inversió serà el de població. Catalunya rebrà 147.572.472 euros corresponents al Component 1 i 18.036.635 euros corresponents al Component 6. La transferència total serà de 165.609.107 euros, que correspon al 16,4% del pressupost total.  

Per anualitats, Catalunya ha rebut 147.572.472 euros del Component 1 i 7.788.547 euros del Component 6, que corresponen a l’anualitat de 2021. L'any 2022 Catalunya rebrà 10.248.088 euros corresponents al Component 6.  

L'objectiu de la inversió del Component 1 és el desenvolupament d'actuacions d'execució directa que contribueixen a fomentar la mobilitat sostenible en els municipis de més de 50.000 habitants i capitals de província i, en determinades condicions d'entre 20.000 i 50.000 habitants, contribuint a la creació o funcionament de zones de baixes emissions, a la transformació digital o sostenible del sistema de transport o a la promoció de la mobilitat activa.  

Per altra banda, l'objectiu de la inversió del Component 6 és el desenvolupament d'actuacions de digitalització dels serveis de transport de viatgers i mercaderies en l'àmbit autonòmic i local, i dels serveis administratius prestats, en relació amb el transport de mercaderies i viatgers per carretera o ferrocarril. En aquest àmbit s'inclouran els projectes digitals necessaris per a poder oferir un servei de transport a la demanda.  

Com a resum a Catalunya les inversions que amb càrrec a la línia d'inversions del Component 1 i 4 per l’any 2021 han estat les següents amb càrrec del Component 1:
- Barcelona:
  • Adaptació a la normativa d'accessibilitat de l'intercanviador ferroviari del Clot, amb 6.000.000 d'euros de pressupost.
  • Adaptació a la normativa d’accessibilitat de l’estació de Ciutadella-Vil·la Olímpica de la línia L4, amb 4.000.000 d'euros de pressupost.
  • Millora d'accessibilitat de l'intercanviador de Sants-Estació, amb 1.800.000 euros de pressupost.
  • Millora d’accessibilitat de l'intercanviador de Passeig de Gràcia, 5.200.000 euros de pressupost.
  • Millora d’accessibilitat de l'intercanviador de Catalunya amb 300.000 euros de pressupost. 
  • Adquisició i posada en serveis de trens per a la millora del servei de Metro de Transports Metropolitans de Barcelona per a l'impuls de la ZBE (zona de baixes emissions), amb 25.376.048 euros de pressupost.
- Lleida
  • Nou intercanviador modal de Lleida, amb 20.000.000 euros de pressupost.
- Tàrrega
  • Nova estació d’autobusos de Tàrrega, amb 6.000.000 euros de pressupost. 
- Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Terrassa, Sabadell, Mataró, Martorell, Manresa
  • Projecte de millora de parades i estacions d'autobusos, amb 20.000.000 euros de pressupost. 
- Barcelona, Badalona i Sant Adrià del Besòs
  • Nou carril bus d'entrada a Barcelona a l'autopista C-31, amb 9.000.000 euros de pressupost. 
- Girona i Salt
  • BRCAT (Bus Ràpid Trànsit) i via ciclista Salt-Girona, amb 4.000.000 euros de pressupost. 
- Blanes i Lloret de Mar
  • BRCAT i via ciclista Blanes-Lloret, amb 12.500.000 euros de pressupost. 
- Terrassa i Sabadell
  • BRCAT i via ciclista Terrassa-Sabadell, amb 6.000.000 euros de pressupost. 
- Castellar del Vallès i Sabadell
  • BRCAT i via ciclista Castellar-Sabadell, amb 6.000.000 euros de pressupost.  
- Caldes de Montbui, Palau-Solità i Plegamans i Santa Perpètua de Mogoda:  
  • BRCAT i via ciclista Riera de Caldes, amb 6.000.000 euros de pressupost. 
- Barcelona, Piera, Sabadell, Bellaterra, Sant Vicenç dels Horts, Martorell, Manresa, Terrassa
  • Aparcaments segurs de bicicletes en les principals estacions de transport públic, amb 2.000.000 euros de pressupost. 
- Montgat, el Masnou, Premià de Mar, Vilassar de Mar, Cabrera de Mar i Mataró:
  • Pacificació de l'N-II: baix Maresme i Mataró, amb 20.000.000 euros de pressupost.  
- Mataró, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Vicenç de Montalt, Caldes d'Estrac, Arenys de Mar i altres
  • Pacificació de l'N-II: mig i alt Maresme, amb 29.000.000 euros de pressupost. 
- Barberà del Vallès i Cerdanyola del Vallès
  • Carril bici en el corredor de l'N-150 entre Barberà del Vallès i Cerdanyola del Vallès, amb 2.000.000 euros de pressupost. 
- Montcada i Reixac, la Llagosta i Mollet del Vallès:
  • Integració i carril bici a l'N-152z entre Montcada i Reixac i Mollet del Vallès, amb 3.800.000 euros de pressupost.  
- Terrassa i Viladecavalls
  • Via ciclista a la C-58 entre Terrassa i Viladecavalls, amb 2.000.000 euros de pressupost.  
- Reus, Cambrils, Riudoms i Vinyols i els Arcs
  • Carril bici Reus-Cambrils, amb 3.000.000 euros de pressupost.  
- Reus, Vila-Seca i Salou
  • Via ciclista a la C-14 Reus-Salou, amb 2.700.000 euros de pressupost.  
- Manresa, Sant Fruitós de Bages i Santpedor
  • Via de vianants i ciclista entre Manresa i Santpedor, amb 1.000.000 euros de pressupost. 
- Parets del Vallès:
  • Park&ride a l'estació ferroviària de Parets del Vallès, amb 2.200.000 euros de pressupost.  
- Alcoletge
  • Nou baixador al polígon industrial "El Segre" de la línia Lleida-La Pobla de Segur, amb 1.000.000 d'euros de pressupost.
- Terrassa, Sabadell, Lleida, Tarragona, Mataró, Reus, Girona, Rubí, Manresa i altres
  • Plataforma digital d'integració de les ZBE, amb 2.860.000 euros de pressupost. 
Resum d'inversions a càrrec del Component 6:
  • Implementació del projecte T-Mobilitat, amb 22.500.000 euros de pressupost. 
  • Digitalització de la inspecció i procediment sancionador del transport, amb 2.622.000 euros de pressupost. 
  • Digitalització integral de l'activitat administrativa del transport, amb 1.000.000 d'euros de pressupost. 
  • Plataforma de col·laboració de les empreses per a la minimització dels viatges en buit, amb 1.000.000 d'euros de pressupost.  
  • Model de coneixement de la demanda del transport de mercaderies, amb 1.000.000 d'euros de pressupost.  
  • Digitalització de l'oferta formativa i convocatòries d'exàmens a professionals del transport, amb 172.000 euros de pressupost. 
  • Digitalització i millora dels equipaments de parades de transport públic interurbà, amb 8.000.000 euros de pressupost.  
  • Digitalització de les places d’aparcament de camions, amb 290.000 euros de pressupost.  
Font: Departament d'Acció Exterior i Unió Europea - 10 novembre 2022.