ODS – FOCUS D’INNOVACIÓ LOCAL:
Béns i drets bàsics en temps de crisi: una mirada des de la dimensió urbana

14/05/2025
ODS número 1: Fi de la Pobresa, ODS número 3: Salut i Benestar i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

Durant els darrers anys hem assistit a una confluència de crisis a escala global (des de la Covid-19 a la guerra d'Ucraïna, passant per les persistents disrupcions a la cadena mundial de subministraments o l'augment del cost de la vida fruit del context econòmic inflacionari) que han agreujat els problemes d'accés de molts ciutadans i ciutadanes a béns i drets bàsics com l'energia, l'alimentació, l'aigua potable, la salut, l'habitatge o la connectivitat digital

Un increment de les desigualtats i de les situacions de vulnerabilitat que es manifesten de manera especialment crua i evident a les ciutats

ODS – FOCUS D’INNOVACIÓ LOCAL:
La importància de la biodiversitat a les ciutats

08/05/2025
ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 15: Vida terrestre

El desenvolupament de les ciutats ha seguit una lògica d'allunyament i de pèrdua de consciència sobre la importància de la natura

Aquest divorci, tal com s'està demostrant de manera dramàtica en la darrera dècada, no només té implicacions a nivell mediambiental sinó també de seguretat, de salut pública, de qualitat de vida i de costos econòmics

ODS – FOCUS D’INNOVACIÓ LOCAL:
Aprofitar les noves tecnologies per millorar la salut i el benestar al món rural

05/05/2025
ODS número 3: Salut i Benestar, ODS número 10: Reducció de les Desigualtats i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

Les comunitats rurals pateixen diversos obstacles a l'hora d'accedir als serveis públics (distància, manca de transport públic, temps de desplaçament, etc.) que fan que, a la pràctica, se'n beneficiïn molt menys que els residents urbans

Les noves tecnologies es presenten com una valuosa oportunitat per evitar part d'aquests obstacles ja que permeten una prestació de serveis de manera remota, interactiva i immediata o asíncrona (segons es necessiti)

ODS – FOCUS D’INNOVACIÓ LOCAL:
La contractació pública local dels serveis d’atenció a les persones.
Com avançar en la desmercantilització dels serveis municipals de gestió indirecta?

23/04/2025
ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions Sòlides

Tant el personal electe i tècnic de les administracions locals com les entitats del tercer sector comparteixen el convenciment que la qualitat, i no la voluntat de lucre, hauria de ser el principi inspirador de la prestació dels serveis d’atenció a les persones

I malgrat aquesta visió compartida les dificultats per valorar els trets diferencials de les entitats del Tercer Sector Social (TSS) com la proximitat, l’arrelament al territori o la inexistència d’afany lucratiu, fan que vagin perdent terreny davant del sector privat en la quantitat de serveis i volum pressupostari gestionats