La Federació de Municipis de Catalunya i la Fundació Bofill, en el marc del seu projecte de l’Aliança Educació 360, han organitzat avui una jornada esmorzar per analitzar com es poden incorporar dins del model educatiu totes aquelles oportunitats educatives que es troben fora del sistema reglat escolar: activitats extraescolars, de vacances, temps de migdies, etc.

Des de l'FMC pensem que l’educació va més enllà de l’escola, i en això estem totes d’acord. Però encara ens queda molt camí per garantir el dret a l’educació d’infants i joves més enllà de l’horari lectiu, i la jornada d’avui serveix per reflexionar i debatre sobre el paper que els ajuntaments tenen en una educació a temps complet






18/07/2024

La jornada, que estava adreçada a càrrecs electes i tècnics i tècniques d'educació de les entitats adherides a la Federació de Municipis de Catalunya, ha estat inaugurada per Carolina Telechea, secretària general adjunta de l’FMC, i Enric Aragonès Jové, director de l’Aliança Educació 360. En paraules de Telechea, "les ciutats i pobles sou un motor de canvi i de transformació social, i és important que la comunitat i el municipi vagin junts i siguin capaços de crear un ecosistema educatiu local que reconegui i generi més i millors oportunitats educatives, connectant els aprenentatges que es produeixen a l’escola, a les famílies i a tots els agents de la comunitat, per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats”. Finalment, ha afegit que "coneixem bé l’impacte positiu que les activitats educatives fora de l’escola tenen en les trajectòries acadèmiques de les persones; malauradament, però, no tothom té les mateixes oportunitats per accedir a aquestes activitats; i, en aquest sentit, hem de ser capaces d’aprofitar tot el potencial i convertir el dret a l’educació i l’aprenentatge extraescolar en una política pública central”.

A continuació, Roger Barres, politòleg especialitzat en governança territorial i polítiques locals, ha explicat el paper que poden tenir els ajuntaments en una educació a temps complet. I finalment, Gisela Navarro Fuster, presidenta de l’Àmbit de Presidència i Ciutat 2030 i tinenta d’alcalde de l’Àrea d’Alcaldia, Educació i Xarxa d’Èxit Educatiu de l’Ajuntament de Viladecans; Josep Quintana i Caralt, segon tinent d’alcalde i regidor de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot; i Marta Roca Farnell, assessora i coordinadora del projecte Educació 360 de l’Ajuntament del Palau d’Anglesola, ens han explicat diverses experiències municipals d’Educació 360, que ens han pogut donar llum i eines en la tasca diària i en la millora de la vida dels nostres infants i joves.