El Departament, la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis acorden la creació d’una comissió de coordinació per avaluar i millorar la relació entre el Departament i els ajuntaments

L’objectiu és simplificar els tràmits per als usuaris i per a l’administració local i garantir un finançament adequat per als ens locals






17/10/2024

El Departament de Drets Socials i Inclusió, la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i l’Associació Catalana de Municipis (ACM) han posat avui les bases d’un nou model de governança per millorar la col·laboració entre el Departament i els ajuntaments i garantir un finançament adequat per als ens locals, que són la porta d’entrada i el primer nivell del sistema públic de serveis socials. En concret, han acordat:

Crear una comissió de coordinació que garanteixi un nou model de governança, integrada per tres representants de cadascuna de les parts sotasignades, amb l'objectiu d'avaluar el funcionament de l'actual Contracte Programa i la relació entre el Departament i els ajuntaments, així com establir les bases i el finançament del futur Contracte Programa que ha d'entrar en vigor el 2026.

Aquesta comissió es reunirà amb caràcter trimestral, o quan una de les parts ho demani, i podrà preveure la creació de grups de treball paritaris per àmbits sectorials concrets.

L’acord s’ha segellat avui després de dues reunions de treball que la consellera Mònica Martínez Bravo ha mantingut amb el president delegat de l’FMC i alcalde de Mataró, David Bote Paz, la presidenta de l’ACM i alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó i Pla, així com amb altres membres de totes dues institucions. En les trobades, que s’han celebrat a la seu del Departament, també hi ha participat el secretari general de Drets Socials i Inclusió, Raúl Moreno Montaña i la secretària d’Afers Socials i Famílies, Carolina Homar Cruz.

"Obrim una nova etapa amb les ciutats i pobles de Catalunya. Necessitem noves estructures de coordinació i avaluació com aquesta que ens facin més eficients. Simplificar els tràmits és essencial per posar els ciutadans al centre i garantir uns serveis públics de qualitat, àgils i accessibles per a tothom. Per fer-ho, els municipis son clau”, ha explicat la titular de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo.

L’acord respon al compromís del Departament de Drets Socials i Inclusió de promoure un procés de reordenació i transformació del sistema de protecció social, en consonància amb un dels principals objectius de l'acció del Govern: la transformació i la millora dels serveis públics a Catalunya.

Per abordar aquest repte, és imprescindible avançar cap a un nou model de governança amb el món local, ja que té un paper essencial en la prestació de serveis socials a Catalunya. Per aquest motiu, és clau crear estructures de coordinació, seguiment i avaluació que permetin ser més eficients. També és imprescindible que la cartera de serveis sigui més àgil, flexible i amb capacitat per innovar, simplificant els tràmits per als usuaris i per a l'administració local. Així mateix, és fonamental garantir un finançament adequat per als ens locals que permeti dotar-los dels recursos necessaris per complir amb les seves funcions de manera efectiva.

La presidenta de l’ACM, Meritxell Budó i Pla, a banda del tractat en relació a la governança i relació entre el departament i el món local, ha aprofitat per traslladar-li a la consellera la "necessitat de millorar de manera immediata el finançament del món local per a les polítiques adreçades a les persones més vulnerables”. D’altra banda, el president delegat de l’FMC, David Bote Paz, ha remarcat que estan convençuts que "el Govern escoltarà les demandes del món local: millor finançament i que treballarà de la mà dels Ajuntaments en la modernització dels afers socials”.