ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides

Un dels valuosos beneficis que pot aportar la intel·ligència artificial (IA) al sector públic és el de facilitar la gestió i la interoperabilitat de les dades

Gràcies a la capacitat que ofereix per estructurar, estandaritzar, processar i detectar dades aquesta tecnologia pot simplificar enormement l'intercanvi d’informació tant dins com fora de les organitzacions públiques






26/11/2024

L'anàlisi de 720 processos en administracions públiques europees revela que actualment ja n'hi ha un 25% que estan aprofitant algun dels avantatges de la intel·ligència artificial per tal de compartir dades, sobretot amb funcions de detecció automàtica (42%), estructuració de dades (22%) i classificació de la informació (16%). En molts casos fent ús d’eines d'ús lliure com ChatGPT, Dall-E, Midjourney, Bard AI/LaMDA, Aleph Alpha, Bloom, Llama v1-2 o Stable Diffusion. Un escenari que posa de manifest que la majoria d'organitzacions públiques encara tenen camí per recórrer per tal d'anar més enllà de l'ús esporàdic i aïllat de la IA, i per implantar mecanismes sistematitzats, institucionals i quotidians d'interoperabilitat.

Per aconseguir avenços en la implantació "estructural” d’aquesta tecnologia, en primer lloc cal una feina dins de cada administració pública (de creació d'una cultura organitzativa que afavoreixi l'intercanvi d'informació, d'identificació de les possibilitats que ofereix aquesta tecnologia en benefici de l'interès públic i de capacitació dels tècnics que l'han d'impulsar), en segon lloc cal promoure la col·laboració entre administracions (per harmonitzar el format de les dades i per decidir quines són les millors eines per posar-ho en marxa), i en tercer lloc cal adaptar el marc normatiu existent al nou status quo.

Com ha passat amb la incorporació d’altres tecnologies disruptives a les administracions públiques és indiscutible que aquest procés de transició serà complex i requerirà esforços a molts nivells, sobretot perquè, a més d'inversions, en aquest cas es requereix de l'impuls d'un profund canvi cultural per passar d'una tradició de compartiments estancs a un paradigma col·laboratiu. Però també és molt clar que a mig i llarg termini els beneficis superaran amb escreix aquests "costos” inicials pels guanys d’eficiència que es poden aconseguir gràcies a l'automatització i la simplificació dels processos de tractament de les dades (estructurar, digitalitzar, traduir, calcular, anonimitzar, combinar, etc.) necessaris per compartir informació.