Amb motiu del Dia Mundial del Consumidor, que es commemora el 15 de març, la Diputació de Barcelona ha engegat la iniciativa ‘Si sembla fake, ho és’, per sensibilitzar sobre els perills en termes de consum que es poden trobar els més joves en les xarxes socials i plataformes digitals

A més de ser un col·lectiu especialment vulnerable a aquests riscos, adolescents i joves són els menys habituats a utilitzar els Serveis Públics de Consum i els que menys reclamacions posen: només 1 de cada 10 expedients tramitats per la Diputació de Barcelona provenen de consumidors d’entre 18 i 35 anys






10/03/2025

La Diputació de Barcelona en col·laboració amb els ajuntaments i consells comarcals de la Xarxa Local de Consum ha engegat la campanya ‘Si sembla fake, ho és’, adreçada especialment a adolescents i joves, per alertar dels riscos i els perills a Internet i per visualitzar el treball dels serveis públics de consum de la demarcació. Per tal de facilitar la participació activa dels ens locals en la campanya, s’ha creat una pàgina específica amb informació general i materials de suport descarregables i personalitzables per amplificar l’abast del missatge.

Els adolescents són nadius digitals, amb accés des de ben petits a dispositius a Internet i xarxes socials, que utilitzen per socialitzar, obtenir informació i divertir-se i que, a més, els hi facilita en gran mesura la possibilitat de fer compres i contractacions en línia, malgrat que només les persones majors d'edat tenen capacitat jurídica per contractar.

A banda de les estafes i fraus, altres situacions potencialment nocives per a aquest col·lectiu a la xarxa són activitats i models de negoci normativament ben regulats, adreçats a un públic adult però que suposen una greu amenaça per als adolescents a conseqüència de la facilitat per accedir-hi indegudament, com ara la participació en apostes esportives o altres jocs d’atzar en línia.