Acord GOV/264/2023, de 12 de desembre, publicat al DOGC número 9060, de 14 de desembre de 2023
14/12/2023
El Govern ha aprovat el Pla d’acció per combatre la pressió estètica 2023 – 2026 a proposta del Departament d’Igualtat i Feminismes i impulsat per l’Institut Català de les Dones. Aquest Pla, sense precedents internacionalment, aborda les causes i les conseqüències de la pressió estètica i compta amb un pressupost inicial de 10,6 milions d’euros. L'objectiu general del Pla és proporcionar una resposta coordinada i transversal a aquesta forma de violència simbòlica contra les dones, que afecta l'autoestima i la salut tant física com mental. Amb aquesta finalitat, s'han definit aproximadament setanta accions en àmbits com la moda, l'alimentació, el consum, l'audiovisual, l'esport, el món laboral, l'educació i la salut.
El Pla és el resultat d'una col·laboració amb diverses entitats i activistes compromeses en la lluita contra la pressió estètica, així com amb diferents departaments de la Generalitat.
Aquest Pla inclou diverses mesures dirigides a impulsar bones pràctiques i a reforçar els drets dels consumidors en el sector de la moda. Es promourà un ampli acord amb les principals marques de moda per fomentar la neutralitat corporal, és a dir, l'acceptació del propi cos sense valoracions estètiques positives ni negatives, i assegurar la disponibilitat, en tots els establiments físics, de talles adequades per a tots els tipus de cos.
A més, el Pla preveu noves obligacions per a les grans empreses de venda de roba a Catalunya, com ara oferir una gamma més àmplia de talles i informar sobre la correspondència del seu sistema de talles amb les mides corporals. Aquestes obligacions s’han incorporat a l’avantprojecte de modificació del Codi de Consum, que actualment està en fase de tramitació.
Per abordar els cànons de bellesa promoguts per la indústria audiovisual, la publicitat i les xarxes socials, el Pla preveu impulsar un acord amb els mitjans de comunicació, anunciants i altres actors publicitaris. Aquest acord té com a objectiu adoptar criteris per a una publicitat igualitària i identificar l'ús d'imatges o parts del cos que hagin estat manipulades o retocades. També s'elaborarà un codi de bones pràctiques per promoure la diversitat corporal i eliminar les representacions estereotipades. A més, es promourà la inclusió de la diversitat corporal en la programació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i altres operadors públics i privats. També es fomentarà la difusió de continguts digitals creados per joves que s'oposin a la pressió estètica, i es procurarà incloure en la programació del canal SX3 de 3Cat referents amb diversitat corporal i continguts sensibilitzadors sobre la pressió estètica i els seus impactes en la infància i l'adolescència.
El Pla inclou altres mesures destinades a conscienciar la societat sobre la necessitat de modificar l'imaginari que normalitza la pressió estètica. El Govern impulsarà campanyes i accions comunicatives institucionals, i es preveu aprovar un acord del Govern per incorporar la diversitat de cossos en les campanyes de publicitat institucional.
Donada la relació entre la pressió estètica i els trastorns de la conducta alimentària, el Pla preveu desplegar el Pla de xoc per millorar l'accessibilitat i l'atenció als trastorns de la conducta alimentària. Aquest Pla integrarà accions en l'atenció primària de salut, els serveis de salut mental i inclourà l'actualització de la Guia per a famílies de persones afectades per un TCA. A més, es crearan consultories per a adolescents i joves a través del web adolescents.cat sobre alimentació i imatge corporal. En aquest àmbit, també es promourà la recerca i es realitzaran enquestes centrades en la infància i l’adolescència per comprendre l'impacte de la pressió estètica en la salut mental i la satisfacció amb la vida d'aquesta població.
La pressió estètica en l'àmbit laboral i esportiu també serà abordada pel Pla. Per exemple, s'elaboraran recomanacions per a la regulació d'uniformes que evitin la pressió estètica i respectin la diversitat de cossos, dirigides al teixit empresarial i al Consell de Relacions Laborals. Així mateix, en el sector esportiu, on encara es promouen indumentàries que sexualitzen les dones, es faran recomanacions per sensibilitzar les entitats esportives i altres agents del sector. Aquesta acció s'acompanyarà d'un estudi sobre les normatives federatives que afecten la imatge corporal, com la vestimenta, a través de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC).
Per abordar la pressió estètica i promoure la neutralitat corporal, el Pla posa èmfasi en la formació de professionals de diferents àmbits. Es proporcionarà formació a docents, professionals de l'educació en el lleure, professionals dels centres esportius públics, associacions de famílies d'alumnes, professionals.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.