Decret llei 12/2024, de 23 de desembre, publicat al DOGC número 9318, de 27 de desembre de 2024

27/12/2024

El Decret llei 1/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen mesures extraordinàries i urgents per fer front a la situació de sequera excepcional en l'àmbit del districte de conca fluvial de Catalunya, va establir les normes i les mesures extraordinàries i urgents per a l'aprofitament dels recursos hidràulics escassos en l'àmbit del districte de conca fluvial de Catalunya amb la finalitat de garantir la prestació adequada dels serveis del cicle de l'aigua i, en especial, l'abastament domiciliari d'aigua apta per al consum humà. A més, el Decret llei va introduir en la disposició final primera un article 29 bis al text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, per completar la regulació del Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera (PES), afegint-hi la tipificació de les infraccions dels incompliments de les mesures contingudes en aquest instrument de la planificació i de les sancions corresponents.

La Llei 9/2023, de 19 de maig, de mesures extraordinàries i urgents per afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya, va complementar el Decret llei 1/2023, de 28 de febrer. Entre d’altres aspectes, destacar que amb l'objectiu de permetre als ens locals la millora en l'eficiència de les xarxes de subministrament d'aigua, aquesta Llei va incorporar una moratòria en relació amb l'aplicació del règim sancionador previst al referit article 29 bis del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya pel que fa als incompliments de les dotacions màximes previstes al Pla especial de sequera per establir que entrava en vigor al cap d'un mes de la data de publicació de l'ordre de convocatòria de la línia d'ajuts als ens locals.

El Decret llei 4/2024, de 16 d'abril, pel qual s'adopten mesures urgents per pal·liar els efectes de la sequera en l'àmbit del districte de conca fluvial de Catalunya, va introduir una sèrie de modificacions al PES, entre les que destaca la relativa al règim sancionador per incompliment del PES per apropar el model a un sistema centrat en sancionar l'excés de consum i que pren en consideració un període a fi de tenir en compte la tendència en l'evolució del consum i modular la sanció en conseqüència. Alhora, va introduir criteris específics de graduació de la sanció per tal d'ajustar la quantia a les accions que estigués emprenent el municipi o la persona titular del servei per revertir la situació.

Amb la finalitat d'impulsar l'execució de les obres i actuacions adreçades a reduir la dependència del proveïment d'aigua per als diferents de la situació pluviomètrica, el Govern ha aprovat l'Acord GOV/191/2024, de 27 d'agost, pel qual s'aprova l'Estratègia de la gestió de l'aigua i es determinen les mesures i actuacions per assolir la seguretat hídrica.

El context climàtic determina que calgui adoptar mesures amb caràcter urgent per tal que els ens locals disposin dels mitjans per afrontar les actuacions de millora en l'eficiència de les instal·lacions de la seva titularitat. Amb aquest objectiu, l'Agència Catalana de l'Aigua ha aprovat diverses línies de subvencions adreçades als ens locals.

L'execució per part dels ens locals de les actuacions i la redacció dels plans directors d'abastament objecte de subvenció contribueix a solucionar els problemes de disponibilitat de recursos i ha de permetre reduir les ineficiències de les xarxes de subministrament domiciliari d'aigua, que són una de les principals causes d'incompliment del règim de dotacions màximes per a abastament de poblacions establertes al PES.

L'execució d'aquestes actuacions per part dels ens locals ha de permetre assolir la finalitat pretesa d'estalvi de recursos en situació de sequera i, per tant, esdevé innecessari mantenir un règim sancionador per incompliment per part dels municipis dels límits màxims de dotació per a abastament de poblacions en els diferents escenaris de sequera. D'altra banda, mantenir la tipificació d'aquesta conducta com a infracció i sancionar-ne la comissió pot ser contraproduent en determinats supòsits, com és el cas dels petits municipis amb recursos econòmics limitats i en situació d'especial vulnerabilitat davant la sequera, atès que pot dificultar que executin les mesures necessàries per dotar de resiliència les infraestructures destinades la prestació del servei públic mínim de caràcter obligatori de subministrament d'aigua potable.

Per aquests motius, es decreta derogar la tipificació com a infracció de la superació de les dotacions màximes per a abastament de població que estableix el Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera, continguda a la lletra b) de l'apartat 1 de l'article 29 bis del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya. Així mateix, per raons de congruència normativa i de seguretat jurídica, també és necessària la derogació de l'apartat 2 d'aquest mateix article, que conté criteris de gradació de la sanció únicament aplicables a aquesta infracció, i del seu apartat 3, que estableix el règim de responsabilitat en relació amb la comissió d'aquesta infracció, i de la infracció consistent en l'incompliment de les limitacions particulars en l'ús de l'aigua per abastament de poblacions previstes en el pla esmentat, que ja havia estat derogada pel Decret llei 4/2024.

Aquest Decret llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.