Des de la Federació de Municipis de Catalunya ens hem queixat reiteradament de la manca de secretaris i interventors, figures tan importants i necessàries dins de les administracions locals per al bon fer en la gestió dels recursos públics

Ara sembla que aquest dèficit comença a solucionar-se amb un acord que ahir van signar el govern de l’Estat i el govern català, segons el qual es pal·liarà la situació de temporalitat als llocs de treball coberts de manera interina i es contribuirà a donar cobertura a vacants existents, amb la millora corresponent en la prestació dels serveis públics a la ciutadania

15/01/2025

El govern català i el govern de l’Estat van signar ahir un acord que representa un primer pas per resoldre la falta de funcionaris municipals amb habilitació nacional. Aquest acord signat ahir estableix que el govern de l’Estat impulsarà el proper mes de març la convocatòria de 1.000 places i la Generalitat, per la seva banda, pilotarà directament la gestió de part d’aquesta convocatòria, concretament 218 places per als municipis catalans abans de finalitzar aquest any, assumint els processos de selecció i el curs selectiu dels funcionaris d’habilitació nacional (que es desenvoluparà a l’EAPC)

D’aquesta manera, es donarà resposta urgent per reduir la temporalitat de les persones que ocupen els llocs de treball de forma interina i ajudarà a donar cobertura a les vacants existents amb la corresponent millora en la prestació dels serveis públics. Actualment, a Catalunya, el 66% dels municipis no compten amb secretari, interventor i/o tresorer amb plaça fixa assignada, especialment els de menys habitants, i aquestes places han de ser cobertes amb funcionaris municipals de manera temporal. Recordem que aquestes figures són claus per al funcionament d’un ajuntament, ja que s’encarreguen de gestionar i validar gran part dels tràmits més importants. Des de la Generalitat consideren que és un primer pas rellevant i demanen poder avançar més per assumir la competència definitivament, cosa que facilitaria, creuen, la gestió i la possibilitat de donar una resposta estable i adequada als ajuntaments.

La manca de secretaris i interventors és una qüestió que preocupa molt el món local i, des de laFederació de Municipis de Catalunya, treballem des de fa temps per intentar trobar formes que ajudin a solucionar aquest dèficit estructural de personal habilitat per ocupar aquestes places. Aquest problema genera una competència entre els mateixos ajuntaments per atraure professionals amb habilitació, fent que siguin els ajuntaments de menor dimensió els que acabin patint en major mesura el problema.

En aquest sentit, recordem que l’FMC ja va elaborar una declaració institucional per abordar el dèficit que tenen les entitats locals d’aquestes figures, que són rellevants per al funcionament ordinari dels ajuntaments i del conjunt d’administracions locals. En la declaració consideràvem, entre d’altres, que per garantir el bon funcionament dels ajuntaments cal que aquests puguin disposar de personal qualificat en tots els àmbits, també en el desenvolupament de les funcions de secretaria, intervenció i tresoreria i, per això, calia abordar aquesta problemàtica des de diversos àmbits d’actuació: amb campanyes informatives, apropant la competència dels processos selectius a l’àmbit de les comunitats autònomes i fent una aposta estratègica per reforçar la formació, entre d’altres.