Ordre EDF/7/2025, de 27 de gener, publicada al DOGC número 9340, de 30 de gener de 2025

30/01/2025

Objecte i finalitat

L'objecte d'aquestes bases és establir el procediment de concessió de subvencions en règim de concurrència no competitiva, als ens locals de Catalunya, destinades al finançament d'infraestructures, equipament i funcionament de les noves places del primer cicle d'Educació Infantil en centres públics de Catalunya, creades entre l'1 de gener del 2021 i el 31 d'octubre de 2025.

Aquesta subvenció ha de contribuir a l'assoliment de les fites i objectius del component 21, inversió 1, que són per al Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya:

La creació de places de primer cicle d'educació infantil objecte d'aquesta subvenció es durà a terme a través d'un subprojecte i subprojectes anellats en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, atès que els fons destinats a la creació de les mateixes seran lliurats als ens locals.

Entitats beneficiàries

Poden ser entitats beneficiàries de les subvencions establertes per aquesta Ordre els ens locals de Catalunya, titulars de llars d'infants o escoles bressol que imparteixen el Primer Cicle de l'Educació Infantil i que hagin creat noves places entre l'1 de gener del 2021 i el 31 d'octubre de 2025 mitjançant conveni amb el Departament d'Educació i Formació Professional.

També poden ser beneficiaris els ajuntaments que en el seu municipi tenen una escola, on l'edifici és de la seva propietat i la titularitat del servei que ofereix el centre és de la Generalitat de Catalunya, en la qual s'ha implantat, segons resolució publicada al DOGC, el primer cicle d'educació infantil entre l'1 de gener del 2021 i el 31 d' octubre de 2025 i tenen la competència per executar despesa d'infraestructura, segons el punt 4 de l'annex de l'Ordre 67/2020, de 26 de maig, del procediment d'implantació dels ensenyaments de primer cicle d'educació infantil a les escoles rurals.

Els centres educatius han d'estar inscrits en el registre de centres del Departament d'Educació i Formació Professional.

En qualsevol cas, els ajuntaments que ja van ser beneficiaris de les subvencions concedides en el marc de la Resolució EDU/876/2023, de 9 de març, per la qual s'obre procediment de convocatòria oberta per a la concessió de subvencions als ens locals de Catalunya, destinades al finançament d'infraestructures, equipament i funcionament de les noves places del primer cicle d'educació infantil en centres públics, creades entre l'1 de gener de 2021 i el 15 de setembre de 2024, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU, no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Ordre, excepte si volen crear places addicionals a les ja subvencionades anteriorment, o si han renunciat a la subvenció concedida.

Requisits i condicions

Per obtenir la condició d'entitat beneficiària de les subvencions, els ens locals sol·licitants han de complir els requisits i les condicions següents:

a) No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impossibiliten per ser persona beneficiària de la subvenció.

b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i la Generalitat de Catalunya, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

c) Donar compliment a la normativa sobre política lingüística, i en concret als articles 32, 33 i 36 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

d) No haver estat sancionades, per resolució ferma, per la comissió d'infracció greu en matèria d'integració laboral de persones amb discapacitat o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball, o haver finalitzat el període d'inhabilitació de conformitat amb el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, o, si han estat sancionades, haver aplicat les mesures correctores que es preveuen i haver abonat les quantitats requerides per aquest concepte.

e) Complir, quan la plantilla sigui igual o superior a 50 persones treballadores, l'obligació que estableix l'article 42 del text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, de donar ocupació almenys a un 2% de persones treballadores amb discapacitats sobre el nombre total de les de l'entitat, o d'aplicar les mesures alternatives de caràcter excepcional que regulen el Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i el Decret 86/2015, de 2 de juny.

f) No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

g) Respectar allò que estableixen la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i home; la Llei 11/2014, del 10 d'octubre, per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a erradicar l'homofòbia; la Llei 17/2020, del 22 de desembre, de modificació de la Llei 5/2008, del 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista, i la Llei 19/2020, del 30 de desembre, d'igualtat de tracte i no-discriminació, així com qualsevol altra normativa que les complementi, ampliï o substitueixi.

h) Complir el que estableixen els articles 45 i 48 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, relatiu a les mesures específiques per prevenir l'assetjament sexual i l'assetjament per raó de sexe en el treball i arbitrar procediments específics per prevenir-los i per donar curs a les denúncies o reclamacions que puguin formular els qui n'hagin estat objecte.

i) Complir, quan la plantilla sigui igual o superior a 25 persones, l'obligació, d'acord amb els agents socials, d'indicar els mitjans que utilitzen per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe en els seus centres de treball i per intervenir-hi, i tenir protocols d'abordatge i prevenció de l'assetjament sexual i per raó de sexe, de conformitat amb la Llei 17/2020, del 22 de desembre, de modificació de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.

j) Respectar la igualtat de tracte i d'oportunitats en l'àmbit laboral i, amb aquesta finalitat, adoptar mesures que evitin qualsevol tipus de discriminació laboral entre homes i dones, d'acord amb el que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

k) Complir, quan l'entitat tingui una plantilla de 50 o més persones, amb l'obligació de tenir un pla d'igualtat d'acord amb l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

l) Complir l'obligació que determina l'article 13.5 de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència, en què s'estableix que el personal de les entitats les activitats de les quals suposin l'accés i l'exercici de les professions, els oficis i les activitats que impliquin contacte habitual amb menors, no pot haver estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, que inclou l'agressió i abús sexual, l'assetjament sexual, l'exhibicionisme i la provocació sexual, la prostitució i l'explotació sexual i la corrupció de menors, així com per tràfic d'éssers humans.

m) Disposar dels mitjans humans i materials necessaris i tenir assignats els recursos econòmics necessaris per a la realització de l'activitat de prevenció de riscos laborals a l'empresa, d'acord amb el que disposa la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals , i el Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el reglament dels serveis de prevenció.

n) Informar si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.

o) Estar al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

p) Adherir-se als principis ètics i regles de conducta que consten a l'annex 2 d'aquesta Ordre, aprovats per Acord GOV/85/2016, de 28 de juny, d'acord amb l'article 55.2 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

q) En el cas que els beneficiaris siguin ens locals o entitats de llur sector públic, és requisit necessari per al pagament de les subvencions amb càrrec als pressupostos de la Generalitat el compliment de llurs obligacions de tramesa de documentació economicofinancera d'acord amb el que estableix la Llei municipal i de règim local. La tresoreria ha de retenir els pagaments fins que el departament competent en matèria d'Administració local en comuniqui el compliment o fins que el pagament prescrigui.

El compliment d'aquests requisits s'ha d'acreditar mitjançant les corresponents declaracions responsables que conté el formulari de sol·licitud.

La presentació de la declaració responsable en el marc d'un procediment administratiu faculta l'ens competent per comprovar la conformitat de les dades que hi contenen o s'hi declaren, d'acord amb l'article 35.3 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

El tràmit de sol·licitud de creació o d'ampliació d'una llar d'infants municipal o el tràmit de sol·licitud d'implantació del primer cicle d'educació infantil, segons el cas, haurà d'haver estat iniciat per l'ens local amb anterioritat a la data de resolució de concessió de subvencions.

L'ens local sol·licitant ha de complir els requisits establerts en aquestes bases reguladores, així com qualsevol altra obligació legal o reglamentària que l'afecti.

Sol·licituds

S'estableixen dos procediments de concessió en la mateixa convocatòria. El termini per presentar les sol·licituds de subvenció per a cada procediment s'establirà en la convocatòria corresponent.

Les entitats sol·licitants hauran de presentar una sol·licitud diferent per a cadascun dels centres que hagin creat o tinguin previsió de crear places en el període establert per aquestes bases reguladores i la convocatòria corresponent. Aquesta sol·licitud ha de ser única per cada projecte de creació de noves places.

La sol·licitud i altres tràmits associats al procediment de concessió i justificació de les subvencions s'han de realitzar exclusivament per via electrònica, en el marc del que estableix l'article 43.2 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

Documentació

Els ens locals han d'annexar al formulari de sol·licitud la documentació següent:

  • Projecte de creació de noves places que es vol dur a terme, segons model normalitzat, incloent-hi les dates d'inici i finalització previstes i el lloc de realització del projecte.
  • Pressupost complet i detallat del projecte, desglossat per conceptes, en el qual hi figurin totes les despeses i els ingressos previstos, la quantia de l'ajut que es sol·licita i el detall de les fonts de finançament, si s'escau, segons model normalitzat.
  • Certificat d'Acord del Ple o de l'òrgan competent de l'ens local de sol·licitud de la subvenció.

D'acord amb el que estableix l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, si el formulari de sol·licitud, el formulari de justificació o la documentació annexa no compleixen els requisits establerts, l'òrgan competent ha de requerir l'interessat perquè ho esmeni en el termini màxim i improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació que si no ho fa es considerarà que ha desistit de la seva sol·licitud i es dictarà la corresponent resolució d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d '1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en qualsevol dada o document que acompanyi la sol·licitud de subvencions deixen sense efecte aquest tràmit, des del moment en què es coneguin i prèvia audiència del representant de l'organisme o ens local, en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció, si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i de les sancions corresponents.

Totes les comunicacions, tràmits, informes, resolucions i altres actuacions que l'òrgan competent hagi de dur a terme per a la tramitació del procediment administratiu es faran per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'article 43.2 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

Criteris de valoració

Totes les sol·licituds tenen la mateixa valoració. L'import disponible en la convocatòria de subvenció es repartirà entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits establerts a les bases 2 i 3 i s'establirà la quantia corresponent a cada beneficiari segons el que preveu la base 9 d'aquesta Ordre.

En cas que s'hagin efectuat consultes prèvies en què hagin participat potencials beneficiaris, aquesta participació no atorgarà avantatges als participants per accedir a les subvencions en millor condició que els que no hi hagin participat.

Despeses subvencionables

Les actuacions subvencionables són les següents:

a) Construcció de noves instal·lacions o edificis destinats a llars d'infants o escoles bressol per al primer cicle d'educació infantil.

b) Reforma o rehabilitació de noves aules partint d'edificis de centres educatius que necessiten reformes o rehabilitació i obres per a l'adequació de l'espai a les necessitats educatives de l'alumnat en aquest cicle educatiu, o construcció d'aules que siguin necessàries per a la creació de noves places.

c) Equipament o mobiliari interior o exterior i qualsevol element necessari per a l'adequat funcionament de les places de nova creació. L'adquisició d'equipament, sempre que sigui possible, s'haurà de fer aplicant la perspectiva de gènere per assegurar que promou el benestar equilibrat de nenes i nens, que siguin necessàries per a la creació de noves places.

d) Despeses corrents de personal i de funcionament dels centres (subministraments, manteniment i neteja), ocasionades pel fet d'impartir els ensenyaments del Primer Cicle d'Educació Infantil de les noves places creades en el període que abasta la convocatòria (màxim 12 mesos).

Per l'execució de la inversió del component 21.I01 s'estableixen a l'apartat 8 del component 21 del PRTR una sèrie de condicions que han de ser tingudes en compte, entre les qual es destaquen les següents:

  • En la rehabilitació d'edificis es tindran en consideració les següents directrius recollides a la Directiva (UE) 2018/844 relativa a l'eficiència energètica dels edificis de cara a que siguin edificis amb un consum d'energia pràcticament nul, permetent de reduir de forma significativa el consum d'energia primària no renovable.
  • Quan s'instal·lin aparells d'aigua, aquests hauran de tenir una etiqueta de producte existent a la Unió.

    Per evitar l'impacte de l'obra, s'identificaran i s'abordaran els riscos de degradació ambiental relacionats amb la preservació de la qualitat de l'aigua i la prevenció de l'estrès hídric, d'acord amb un pla de gestió de l'ús i protecció de l'aigua.
  • La mesura recolzarà l'objectiu europeu d'aconseguir que almenys el 70% (en pes) dels residus de construcció i demolició generats en els projectes d'infraestructura (amb exclusió dels residus amb codi LER 17 05 04), es preparin per a la seva reutilització, el reciclatge i la revalorització d'altres materials, incloses les operacions de rebliment utilitzant residus per substituir altres materials.
  • Els components i materials de construcció utilitzats en la construcció no contindran amiant ni substàncies molt preocupants identificades sobre la base de la llista de substàncies subjectes a autorització que figura a l'annex XIV del Reglament (CE) 1907/2006 del Parlament Europeu i del Consell.
  • Les mesures de rehabilitació permetran contribuir a l'adaptació dels edificis al canvi climàtic, adoptant les solucions d'adaptació que siguin possibles en el marc de les opcions que permeti l'edificació existent i la seva protecció en cas que siguin edificis protegits, com la utilització de cobertes vegetals, tendals, zones d'ombreig.
  • Els agents encarregats de la construcció seguiran el principi de jerarquia dels residus, donant prioritat a la prevenció, preparació per a la reutilització, reciclatge, valorització energètica i finalment eliminació, sempre que sigui possible des del punt de vista mediambiental.

    Es duran a terme les mesures proposades en el Protocol de gestió de residus de la UE, per tal de limitar la generació de residus durant la construcció. Els dissenys dels edificis i les tècniques de construcció donaran suport a la circularitat i, en concret, demostraran, amb referència a la norma ISO 20887 o altres normes per avaluar la capacitat de desmuntatge o adaptabilitat dels edificis, com aquests estan dissenyats per ser més eficients en l'ús dels recursos, adaptables, flexibles i desmuntables per permetre la reutilització i el reciclatge.
  • Els components i materials de construcció utilitzats en la construcció que puguin entrar en contacte amb els usuaris emetran menys de 0,06 mg de formaldehid per m³ de material o component i menys de 0,001 mg de compostos orgànics volàtils cancerígens de categories 1A i 1B per m³ de material o component, prèvia prova d'acord amb CEN / TS 16516 i ISO 16000-3 o d'altres condicions de prova estandarditzades i mètodes de determinació comparables. Quan la nova construcció estigui ubicada en un lloc potencialment contaminat (lloc brownfield), el lloc serà subjecte d'una investigació de contaminants potencials, utilitzant la norma ISO 18400. A més, s'adoptaran mesures per reduir el soroll, la pols i les emissions contaminants durant la fase d'obra i s'executaran les actuacions associades a aquesta mesura sempre complint la normativa d'aplicació vigent en referència a la possible contaminació de terres i aigua.
  • Les actuacions no aniran en detriment de les bones condicions i la resiliència dels ecosistemes i de l'estat de conservació dels hàbitats i les espècies. Quan les actuacions de rehabilitació tinguin lloc en d'àrees sensibles a la biodiversitat (inclosa la xarxa Natura 2000 d'àrees protegides, llocs del Patrimoni Mundial de la UNESCO i àrees clau per a la biodiversitat, així com altres àrees protegides) o en àrees pròximes, es requerirà el compliment dels articles 6 (3) i 12 de la Directiva d'hàbitats i l'article 5 de la Directiva d'aus. A més, quan sigui preceptiu, es durà a terme una Avaluació d'Impacte Ambiental (EIA) d'acord amb la Directiva EIA.
  • Les entitats beneficiàries hauran de contribuir a l'objectiu d'autonomia estratègica i digital de la Unió Europea, així com garantir la seguretat de la cadena de subministrament tenint en compte el context internacional i la disponibilitat de qualsevol component o subsistema tecnològic sensible que pugui formar part de la solució, mitjançant l'adquisició d'equips, components, integracions de sistemes i programari associat a proveïdors ubicats a la Unió Europea. Totes les actuacions subvencionables han d'estar lligades a la creació de noves places de l'educació infantil de 0 a 2 anys i no contravenir cap dels requisits establerts al Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres.

En les despeses per construcció o rehabilitació, es consideraran subvencionables l'assistència tècnica per redacció de projectes i direcció d'obra.

En les despeses de funcionament, no es consideraran subvencionables les despeses de justificació tècnica de gestió ni d'administració.

Aquestes subvencions es financen amb els fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, per la qual cosa l'IVA no es considera despesa subvencionable en cap cas.

Quantia de la subvenció

Les subvencions que regula aquesta Ordre es financen a partir dels fons corresponents que preveu el pressupost del Departament d'Educació i Formació Professional en el marc dels fons europeus del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR).

L'import de la subvenció serà del 100% del pressupost elegible presentat pel sol·licitant, fins a una quantitat màxima de 10.195,00 euros per nova plaça creada.

L'import definitivament atorgat s'ajustarà, si s'escau, una vegada justificada la subvenció, en funció de l'import realment executat pel beneficiari en concepte de despeses de funcionament i d'infraestructures i equipament.

La despesa mínima, realitzada i justificada, de l'activitat subvencionada, exigible per poder considerar complert l'objecte de la subvenció és la corresponent a la creació d'una nova plaça del primer cicle d'Educació Infantil.

En cap cas l'import de les subvencions concedides no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions d'altres entitats, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat a desenvolupar pel beneficiari.

Pagament

En cas que l'activitat subvencionada no estigui finalitzada, es tramitarà, a partir de la concessió de la subvenció, una bestreta del 50% de l'import total atorgat, per a la qual no s'exigeixen garanties, d'acord amb l'apartat 2a) de l'article 42 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

L'import restant es tramitarà un cop l'activitat subvencionada hagi estat degudament justificada d'acord amb el que estableixen aquestes bases reguladores i la convocatòria corresponent i s'hagi comprovat que s'ha complert l'objecte i la finalitat que en va motivar la concessió.

En els cas dels ens locals que justifiquen l'actuació prèviament a la seva concessió, l'obligació del pagament del 100% de l'import de la subvenció concedida es tramita un cop publicada la resolució definitiva al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.

Prèviament al reconeixement de l'obligació del pagament els ens locals beneficiaris han d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En el cas dels ens locals que no hagin autoritzat la seva comprovació d'ofici, d'acord amb allò previst a la base 4.5, caldrà que aportin els certificats acreditatius corresponents.

Caràcter de les subvencions

L'atorgament d'aquestes subvencions està supeditada a les disponibilitats pressupostàries i a la possibilitat de reducció parcial o total de la subvenció, abans que no es dicti la resolució definitiva, com a conseqüència de les restriccions que derivin del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.