Acord del Ple de la Diputació de Girona, de 18 de març de 2025, publicat al BOPG número 61, de 28 de març de 2025
28/03/2025
Aquestes
bases tenen per finalitat estructurar i fixar els criteris i el procediment per
a la concessió de subvencions del servei de Medi Ambient de la Diputació de
Girona per al finançament d’accions per reduir l’emissió de gasos amb efecte
d’hivernacle planificades prèviament en plans d’acció d’energia sostenible i
clima (PAESC) aprovats pels ajuntaments.
Les
subvencions es defineixen en cinc línies:
Línia
1. Actuacions
per millorar l’eficiència energètica de l’enllumenat públic exterior.
L’actuació sol·licitada o el conjunt de les actuacions han de tenir com a
objectiu millorar l’eficiència energètica de l’enllumenat públic exterior.
Línia
2.
Actuacions per millorar l’eficiència energètica d’edificis públics,
instal·lacions o equipaments i per reduir les emissions de gasos amb efecte
d’hivernacle. L’actuació sol·licitada o el conjunt de les actuacions han de
tenir com a objectiu millorar l’eficiència energètica d’edificis públics,
instal·lacions o equipaments de propietat municipal o altres de titularitat
pública, la despesa energètica dels quals vagi a càrrec dels ajuntaments. També
s’inclouen actuacions per optimitzar calderes de biomassa existents, actuacions
per al foment de la mobilitat elèctrica i actuacions per reduir les emissions
en la gestió dels residus.
Línia
3.
Actuacions destinades a impulsar, gestionar i consolidar comunitats
energètiques a través d’instal·lacions fotovoltaiques d’autoconsum compartit,
sistemes d’emmagatzematge i actuacions de mobilitat. L’actuació sol·licitada o
el conjunt de les actuacions han de tenir com a objectiu l’impuls, la gestió i
consolidació de comunitats energètiques, sigui instal·lant plaques solars
fotovoltaiques de gestió municipal en règim d’autoconsum compartit amb la
ciutadania, sigui cedint la instal·lació a comunitats energètiques amb entitat
jurídica pròpia. També es poden sol·licitar actuacions que impulsin la
mobilitat elèctrica compartida entre la ciutadania.
Línia
4.
Actuacions integrades per impulsar ajuntaments de zero emissions. Les
actuacions han de garantir que, un cop executades, el municipi o entitat
singular de població on s’implementin assoleixi els objectius següents:
- Les actuacions subvencionades
han de permetre que, com a mínim, el 50 % del consum energètic de l’àmbit
de l’ajuntament sigui d’energia renovable i produïda localment. Aquest
consum inclou l’energia utilitzada pels edificis, equipaments i
instal·lacions municipals, la flota de vehicles de titularitat municipal,
el transport públic urbà i l’enllumenat públic. Aquest requisit s’aplicarà
en relació amb el municipi o l’entitat singular de població, segons
l’àmbit de la sol·licitud.
- La resta de l’energia consumida
per l’ajuntament, respecte del municipi o l’entitat singular de població,
segons l’àmbit de la sol·licitud, ha de ser 100 % renovable. S’ha de
garantir que tots els subministraments d’energia utilitzada per
l’Administració pública provinguin de fonts renovables certificades.
L’actuació
sol·licitada o el conjunt d’actuacions es poden dur a terme tant en municipis
com en les entitats singulars de població.
Línia
5.
Actuacions per instal·lar calderes de biomassa o xarxes de fred o calor amb
energia renovable. L’actuació sol·licitada ha de tenir com a objectiu
instal·lar calderes de biomassa, xarxes de calor amb bioenergia (biomassa o
biogàs) i xarxes de fred o calor amb geotèrmia.
Poden
concórrer a la convocatòria de les subvencions objecte d’aquestes bases, en
general per a totes les línies, els ajuntaments i les entitats municipals
descentralitzades de la demarcació de Girona signataris del Pacte d’alcaldies
per al clima i l’energia que hagin aprovat el PAESC. I específicament per a
cada línia:
- Línies 1, 2, 3 i 5: els
ajuntaments o les entitats municipals descentralitzades de municipis de la
demarcació de Girona.
- Línia 4: ajuntaments de
municipis de fins a 5.000 habitants i els municipis no urbans de fins a
20.000 habitants en els quals totes les entitats singulars de població
siguin de fins a 5.000 habitants.
Les
subvencions s’atorgaran en una o diverses resolucions. La proposta de
resolució, emesa pel servei de Medi Ambient en vista de l’expedient i de
l’informe de la Comissió Avaluadora, serà sotmesa a la consideració de la Junta
de Govern, la qual resoldrà definitivament (si escau, en diversos actes),
l’atorgament de les subvencions.
El
termini per executar els treballs i justificar les accions subvencionades serà
el que estableixi la convocatòria.