Resolució TER/2531/2025, de 2 de juliol, publicada al DOGC núm. 9448, de 07/07/2025

07/07/2025

- Objecte

Poden ser objecte de subvenció les inversions realitzades pels ens locals o per les agrupacions d'ens locals derivades de l'execució d'actuacions d'abastament en alta o de la redacció dels projectes constructius d'actuacions d'abastament alta, amb els objectius següents:

a) La reducció en l'aigua de consum humà de la concentració de les substàncies que superin els valors dels paràmetres i valors paramètrics de l'annex I del Reial decret 3/2023, de 10 de gener. A aquest efecte, no es tenen en consideració els episodis de contaminació puntuals que no derivin d'una mancança infraestructural, sinó d'un incident en la gestió. Per a municipis amb població inferior a 2.000 habitants, les actuacions adreçades a assolir aquest objectiu poden incloure la substitució d'elements filtrants o adsorbents sempre que hagi passat un mínim de tres anys des de la seva primera instal·lació o des de la seva última reposició total.

b) La realització dels tractaments necessaris quan es capten aigües superficials recollits en l'article 36 del Reial decret 3/2023, de 10 de gener, així com la protecció de les captacions superficials per preservar la qualitat de l'aigua captada i la seva adequació ambiental.

c) La resolució d'una situació documentada de desabastament per manca de recurs, sempre que s'acrediti el control majoritari dels consums en alta i en baixa, i un rendiment hidràulic percentual superior al 60 % de la xarxa de subministrament. A aquest efecte, no es prenen en consideració problemàtiques puntuals que no derivin d'una mancança de recurs hídric o infraestructural, sinó d'un incident en la gestió.

d) L'assumpció per part d'un ens local de la prestació del servei de subministrament d'aigua domiciliari o en baixa en entitats de població, segons la terminologia emprada pel Nomenclàtor estadístic d'entitats de població de Catalunya (Nomencat) elaborat per l'Institut d'Estadística de Catalunya (IDESCAT), que disposen d'una xarxa de subministrament domiciliari o en baixa no gestionada per l'ens local, o que no disposin de xarxa de subministrament domiciliari o en baixa.

e) La resolució de la manca de garantia de recurs, perquè només es disposa d'una única captació d'abastament procedent d'un pou o font o perquè es disposa d'una única captació d'aigua superficial sotmesa a estiatge o interrupcions estacionals, i que poden consistir, per exemple, en l'execució d'una connexió a una xarxa d'abastament en alta o d'una nova captació alternativa. També s'inclouen les actuacions adreçades a la substitució d'extraccions en masses d'aigües subterrànies que estiguin declarades en mal estat quantitatiu, i a la substitució de captacions en masses d'aigües superficials amb l'objectiu d'afavorir l'assoliment del seu bon estat ecològic.

f) L'ampliació de la capacitat de regulació en nuclis que disposin d'un volum d'emmagatzematge insuficient. S'hi inclou la solució de problemes d'estanqueïtat o estructurals degudament acreditats que impedeixin el servei del dipòsit.

g) La realització de millores i rehabilitació de canonades en alta entre les captacions principals del servei i els dipòsits de distribució, quan es tractin de canonades de fibrociment o altres materials que estiguin en molt mal estat acreditat degudament.

h) L'adequació de basses i d'embassaments que siguin de titularitat municipal i que es destinin a la captació d'aigua per a la prestació del servei de subministrament d'aigua potable.

i) L'augment del rendiment de pous en servei mitjançant la rehabilitació. Es considera rehabilitació del pou l'actuació que preveu l'assaig de bombament previ i posterior al tractament, l'extracció i la recol·locació de l'equip de bombament existent, la inspecció inicial i final de l'estat de la canonada i la reixeta del pou, el tractament mecànic i/o químic a aplicar per la neteja, el desenvolupament i la neteja de fons, i, si fos necessari, el reentubament de la perforació i la reposició de la canonada vertical d'impulsió entre la bomba i la boca del pou. També inclou la instal·lació de sistemes de mesura del nivell piezomètric de captacions, que és obligat en cas de no disposar-ne prèviament, i el telecontrol associat.

Les inversions relacionades amb les actuacions d'abastament en alta que poden ésser objecte de subvenció es poden referir a:

a) La redacció del projecte constructiu per a la seva aprovació per l'òrgan competent, en el cas que l'actuació prevista no en disposi. En cas d'actuacions relacionades amb noves captacions subterrànies, s'inclou com a part de la redacció del projecte el cost de la realització d'un sondeig d'investigació.

b) L'execució de l'actuació, sempre que es disposi d'un projecte d'obres aprovat inicialment en el moment de la sol·licitud de la subvenció. En aquest cas, el contingut mínim del projecte constructiu s'ha d'ajustar al que estableix l'article 233 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, o la normativa que el substitueixi. Excepcionalment, en cas que no s'aporti un projecte d'obres, es pot admetre documentació tècnica suficient aprovada per iniciar la licitació, i ajustada al que preveu la mateixa llei.

- Entitats beneficiàries

Poden optar a les subvencions els ens locals o agrupacions d'ens locals de Catalunya titulars del servei d'abastament d'aigua o que prestin el servei d'abastament d'aigua o que executin l'actuació o redactin el projecte als quals s'adreça la inversió objecte de subvenció per delegació o encàrrec.

- Import

Les sol·licituds rebudes es prioritzen d'acord amb els criteris de puntuació establerts a l'annex d'aquestes bases. En cas d'empat, es prioritzen les actuacions o els projectes constructius que beneficien més habitants per euro invertit, a partir de la inversió elegible de l'actuació. Un cop han estat prioritzades les sol·licituds, es determina el percentatge de subvenció sobre l'import elegible de l'actuació i l'import de la subvenció.

L'import de la subvenció es determina prenent en consideració la repercussió que la inversió elegible de l'actuació a executar o objecte del projecte constructiu suposaria sobre les tarifes del servei d'abastament en el supòsit que aquesta inversió hagués de ser assumida íntegrament pel mateix servei, i la població del nucli beneficiat, de conformitat amb el càlcul previst en aquestes bases.