Amb aquest nou Pla, el Departament d’Interior aposta per la prevenció i la proximitat i vol aprofitar els avenços de les noves tecnologies per oferir més eines que donin seguretat a les dones maltractades
28/09/2015
El Pla preveu el desenvolupament del model policial d’atenció a les víctimes al territori. L’atenció a les víctimes per part de la Policia de Catalunya ha d’oferir garanties de qualitat homogènia arreu del territori. Per tant, s’implicarà les Policies Locals en el seguiment i protecció a les víctimes ampliant els protocols i formalitzant convenis per distribuir feines i competències entre els cossos policials de cara a la millor protecció de la víctima.
El Qüestionari Policial de Valoració de Risc (QPVR) per a les víctimes de violència masclista s’acabarà d’implantar a tot el territori juntament amb un segon Qüestionari Policial, el de Reavaluació de Risc (QPRR). Precisament aquest segon qüestionari serà clau per conèixer o avaluar la situació del risc de cada cas en funció del pas del temps. També ens permetrà veure si altres circumstàncies poden incidir en la situació de la víctima o poden canviar el seu nivell de risc.
El Pla preveu accions associades de seguiment i protecció policials de les dones segons el nivell de valoració de risc i, si aquest és elevat, la víctima disposarà d’un pla de seguretat personalitzat.
La prevenció ha d’anar lligada a la informació, i per això des del Departament d’Interior es vol apostar per les noves tecnologies. La Direcció General d’Administració de Seguretat està treballant en un web específic per a les dones i les joves que han patit o poden patir violència, i iniciarà el projecte amb les situacions de violència sexual. L’objectiu és crear un espai d’informació i recomanacions per a les possibles víctimes que els faciliti alternatives per sortir del "cercle de la violència”. La informació i el coneixement poden ajudar a evitar o disminuir situacions de risc.
El Departament també està treballant en el desenvolupament d’una aplicació específica per a telèfons mòbils per gestionar trucades d’emergència de les víctimes de violència masclista a través del cat112. L’objectiu de la nova App serà doble: la geolocalització i la urgència. Les trucades que arribin des d’aquesta App rebran una atenció específica per part dels operadors i la reacció serà més ràpida.
L’atenció ràpida a les persones que estan en situació de risc imminent i que telefonen al 112 de Catalunya per sol·licitar assistència policial immediata és un element prioritari en el sistema d’atenció pública d’urgències.
El Pla també preveu adequar l’estructura organitzativa departamental per reforçar el disseny i l’impuls de les polítiques preventives de seguretat en l’àmbit de la violència masclista i domèstica.
La relació interdepartamental és bàsica en aquesta matèria. Es mantindran i aprofundiran les actuacions conjuntes amb altres departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya per donar una millor resposta, coordinada, a les dones que pateixen aquesta greu problemàtica. Aquesta línia de col·laboració, ja iniciada amb el pla anterior, requereix especial atenció per a la seva eficàcia i consolidació. Els factors que afavoreixen la violència són de naturalesa diversa i, per tant, requereixen una aproximació transversal des dels diversos àmbits institucionals.
La formació i la recerca són bàsiques per adquirir coneixement, i la millora constant és imprescindible per saber les eines que s’ha d’utilitzar. El Pla continua promovent les actuacions adreçades a la formació de professionals i cossos de seguretat, la recerca del fenomen en l’àmbit de la seguretat, especialment la duta terme amb institucions d’àmbit internacional. Cal destinar una gran part de les accions a aprofundir en coneixement i evitar que molts dels fets acabin silenciats, amb un baix nivell de denúncia.
Precisament per aprofundir en la matèria es realitzarà la segona edició de l’Enquesta de violència masclista de Catalunya.
El Pla permetrà crear nous instruments específics i millorar l’eficàcia d’aquells ja existents, així com les pautes, procediments i recursos per facilitar la intervenció pública abans que es produeixin danys a les persones o col·lectius de risc com són les persones menors d’edat, les persones amb discapacitat, entre d’altres.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.