L’FMC considera que el govern d’Espanya ha de facilitar als governs locals la possibilitat de gestionar les seves finances de la manera més adequada a les necessitats dels ciutadans, sense que això signifiqui incomplir els objectius d’estabilitat i sostenibilitat financera






18/04/2016

El Comitè Executiu de l’FMC, que es va reunir el divendres 15 d’abril a Montcada, va aprovar reclamar al govern de l’Estat la modificació de la regla de la despesa als efectes d’aplicació de la Llei 2/2012, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Des de la nostra entitat, considerem que el sector públic local, amb els municipis al capdavant, ha demostrat que és l’únic marc de govern capaç de respectar els principis i regles establertes a la Llei d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. Un dels pressupòsits falsos per argumentar la reforma fallida de l’LRSAL va ser la correcció del greu desequilibri i dèficit dels comptes locals. El Banc d’Espanya, amb les seves dades a l’entrada en vigor d’aquesta reforma local centralista i antimunicipalista, va desautoritzar el Govern de l’Estat en revelar que els comptes públics locals estaven en situació d’equilibri i que el dèficit era una qüestió autonòmica i, sobretot, estatal. Ara, les dades oficials mostren que la situació econòmic-financera de les entitats locals és prou solvent com per generar estalvi.

Mentrestant, el dèficit públic continua sense correcció en els sectors públics autonòmic i estatal. D’aquí l’urgent necessitat de redreçar i modificar el marc regulador de la despesa local que provoca que, tot i els estalvis que la gestió dels alcaldes i alcaldesses està generant, no puguin destinar aquests estalvis a generar inversió, a generar ocupació.

La Federació de Municipis de Catalunya considera que el Govern d’Espanya ha de facilitar als governs locals la possibilitat de gestionar les seves finances de la forma més adequada a les necessitats dels ciutadans, sense que això signifiqui incomplir els objectius d’estabilitat i sostenibilitat financera, com ha quedat demostrat amb escreix. Per això, entenem que el compliment d’aquest principi d’estabilitat pressupostària i de la regla de la despesa es comprovi, per a cada entitat local, incorporant un ajust en el càlcul d’aquestes magnituds, en el sentit d’eliminar de l’esmentat càlcul les obligacions reconegudes derivades de les modificacions de crèdit finançades amb romanent líquid de tresoreria, de manera que qualsevol utilització del romanent de tresoreria acumulat en exercicis anteriors no suposi, cas d’executar-se normalment la resta del pressupost, l’efecte inevitable d’incompliment del principi d’estabilitat pressupostària i de la regla de la despesa.

L’estalvi obtingut per les entitats locals en exercicis anteriors ha de poder destinar-se a la prestació dels serveis als ciutadans, a exercir les competències clau per assegurar el seu benestar i a activar l’economia per generar inversió i ocupació; insistim, sense que això comporti l’incompliment dels principis i les regles de la Llei 2/2012, i més encara quan ha estat comprovat que les entitats locals ja han reduït de forma dràstica el seu nivell d’endeutament que, a finals de l’any 2015, se situava per sota del 3,3 per cent del PIB, tocant a mans l’objectiu del 3 per cent fixat per la mateixa Llei Orgànica per a l’any 2020 i que, més que probablement, s’assolirà en aquest exercici 2016. Hem de recordar al Govern que les entitats locals han tancat l’any 2015 amb un superàvit del 0,44 per cent quan l’objectiu inicial s’havia fixat en el 0,0 per cent.