Reial decret llei 7/2017, de 28 d’abril, publicat al BOE número 102, de 29 d’abril de 2017

02/05/2017

El reial decret llei consta d'un article únic, una disposició transitòria i tres disposicions finals.

L'article únic es refereix a les modificacions introduïdes en el programa d'activació per a l'ocupació. Les modificacions tenen tres objectius essencials: ampliar un any més la durada de la mesura; ampliar el col·lectiu de persones que poden beneficiar-se d'aquest programa; i agilitzar i facilitar l'accés al programa dels possibles beneficiaris. Bàsicament, es tracta d'aprofundir en la finalitat de l'Acord tripartit subscrit pel Govern i els interlocutors socials al desembre de 2014 que va donar lloc a la posada en marxa del programa.

L'apartat un de l'article fa una nova redacció als paràgrafs a), b), c), f) ig) de l'article 2.1 del Reial decret llei 16/2014, de 19 de desembre, ampliant la possibilitat d'accedir al programa i facilitant el compliment del requisit a les persones en situació d'atur més recent. Mitjançant la modificació de l'article 2.1.a) de la norma es produeix una ampliació del col·lectiu de possibles beneficiaris en incloure entre els mateixos a les persones que hagin esgotat una prestació contributiva o un subsidi per desocupació, dels regulats en el títol III del TRLGSS. També s’elimina el requisit consistent en haver esgotat el tercer dret a la renda activa d'inserció, que anteriorment s'incloïa dins el mateix paràgraf. Així mateix, l'eliminació del requisit d'estar inscrit en una data anterior a l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, així com la reducció de 360 ​​dies a 270 dies del període d'inscripció dins dels divuit mesos immediatament anteriors a la data de sol·licitud d'incorporació al programa que el sol·licitant ha d'acreditar, incrementaran notablement el nombre de possibles beneficiaris.

L'agilitació de l'accés al programa s'aconsegueix mitjançant la reducció de sis mesos a un mes del termini d'espera posterior a l'esgotament de qualsevol de les prestacions o ajudes així com de la mateixa reducció del termini d'espera en el cas que després de l'esgotament de alguna de les prestacions o ajudes s'hagués percebut qualsevol tipus de rendes mínimes, salaris socials, etc., concedides per qualsevol administració pública.

L'apartat dos modifica l'apartat b) de l'article 3 del Reial decret llei 16/2014, de 19 de desembre, amb l'objectiu de facilitar als sol·licitants l'acreditació de la recerca activa d'ocupació, potenciant la col·laboració de les agències de col·locació en el compliment d'aquest requisit.

L'apartat tres de modifica l'article 4.1 per ampliar el termini en què es pot presentar la sol·licitud d'incorporació al programa, de manera que les persones aturades puguin sol·licitar l'admissió al programa durant l'any següent a l'entrada en vigor d'aquesta norma.

En línia amb les modificacions operades per l'apartat segon, els apartats quart i cinquè modifiquen l'article 6 definint millor el paper del tutor en el procés de recerca activa d'ocupació que ha de realitzar l'aturat per ser inclòs en el programa, amb l'objecte de facilitar aquesta recerca i la seva acreditació.

La disposició final primera es refereix al títol competencial que empara l'aprovació de la norma.

La disposició final segona s'adapta el que disposa la Llei 18/2014, de 15 d'octubre, d'aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l'eficiència a l'estructura del ministeri, i referma l'efectivitat de la redacció donada a l'article 98 d'aquesta llei pel Reial decret llei 6/2016, de 23 de desembre, de mesures urgents per a l'impuls del Sistema Nacional de Garantia Juvenil amb l'objecte de resoldre certs dubtes interpretatius.

La disposició final tercera preveu l'entrada en vigor del reial decret llei.