La segregació escolar és un problema educatiu de primer ordre. Sigui segregació socioeconòmica, acadèmica o de població nouvinguda, ens trobem davant d’una situació que desiguala les condicions d’escolarització d’escoles i alumnes. Per contra, una reducció de la segregació escolar pot afavorir una gestió més eficient dels recursos materials i humans dels centres: equilibrant la composició social dels centres, s’anivellen les necessitats docents i la capacitat dels mestres de fer la seva feina, i es neutralitzen alguns incentius no desitjats que duen determinats mestres cap a determinats perfils de centre. I en el cas de les famílies, menys segregació implica menys preocupació per la composició social de les escoles en la tria de centre i més èmfasi en criteris d’elecció fonamentats en l’oferta educativa o en la proximitat
29/01/2018
A Catalunya, la problemàtica de la segregació escolar es deixa sentir en diferents àmbits; així les dades del curs 2013-2014 referides a la distribució escolar de l’alumnat immigrant posen de manifest: primer, en la majoria de municipis els nivells de segregació escolar a l’educació primària i secundària superen els nivells de segregació urbana; segon, si bé existeix segregació entre centres públics i privats, la major part del fenomen té lloc dins de cada sector de titularitat; tercer, el gruix de la segregació escolar es produeix dins dels municipis, més que no pas entre els municipis; i quart, no existeix una correlació significativa entre el nivell de segregació escolar dels municipis i el pes del fet migratori.
Davant d'aquest escenari l'article revisa l’evidència disponible sobre els impactes de diferents polítiques de gestió de l’elecció i l’assignació escolar. Els resultats posen de manifest que les mesures més efectives (malgrat que totes tenen algun punt feble) són les següents:
- Centralització dels procediments d'elecció de l'alumnat a l'autoritat educativa competent (evitant autonomia de selecció per part de cap centre amb finançament públic).
- Neutralitzar les barreres econòmiques que poden condicionar l'elecció (per exemple amb xecs escolars progressius).
- Canvis en la zonificació tendents a una obertura i una heterogeneïtzació més grans (en funció de l'estructura urbana i de la configuració de la xarxa escolar).
- Polítiques de quotes efectives i generoses.
- Programes d’acompanyament informatiu i apoderament a les famílies vulnerables.
- Prioritzar la lluita contra les "segregacions més problemàtiques”.
- Testar i avaluar sistemàticament les polítiques d’admissió i la seva reforma.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.