El contingut d'aquest reial decret dedica el seu títol preliminar a determinar el seu objecte, assenyalant que té com a finalitat el desenvolupament del règim jurídic de l'escala de funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, de conformitat amb el que preveu l'article 92 bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i en el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre

19/03/2018


El títol I s'ocupa de la delimitació de les funcions necessàries i llocs reservats a l'escala de funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional. En aquest títol efectua la descripció i assenyalament de les funcions necessàries i llocs reservats a totes les corporacions locals establint, respecte de les primeres, les funcions de secretaria; control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària, així com la funció de comptabilitat i les de tresoreria i recaptació. En relació amb els llocs reservats a aquests funcionaris, inclou els de secretaria, intervenció, tresoreria i llocs de col·laboració amb els anteriors.

El títol II es dedica a l'estructuració de l'escala d'aquests funcionaris en subescales i categories (Secretaria, Intervenció-Tresoreria i Secretaria-Intervenció), desenvolupant la regulació del seu règim jurídic pel que fa a selecció, promoció interna, registre integrat en el qual s'inscriurà aquest personal i els actes relacionats amb la seva vida administrativa; sistema de provisió de llocs i les seves peculiaritats i convocatòries, entre d'altres extrems.

El seu títol III recull les particularitats de les situacions administratives i reingressos. El títol IV aclareix i desenvolupa detalladament el règim i procediment disciplinari d'aquests funcionaris, amb diferents òrgans i administracions competents per a l'obertura dels expedients i per la sanció disciplinària de les infraccions acreditades, segons la gravetat de les mateixes, corresponent la incoació i sanció de les faltes molt greus al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, a les comunitats autònomes per faltes greus ia l'Administració Local per les lleus.

Entre les disposicions addicionals, cal destacar la tercera que preveu l'aplicació del mateix a la Comunitat Autònoma del País Basc i a la Comunitat Foral de Navarra pel seu règim específic, i la quarta als municipis de gran població. Les disposicions transitòries, entre altres qüestions, afecten el manteniment de l'actual classificació de llocs reservats fins que es produeixi l'adaptació dels mateixos a les noves previsions estatals, integracions i concursos convocats abans de l'entrada en vigor del Reial decret.

Com a novetats destacables que s'inclouen en el reglament es signifiquen les següents:

  • Es fa una descripció detallada i actualitzada de les funcions reservades als funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, que amb anterioritat venien establertes en el Reial Decret 1174/1987, de 18 de setembre, pel qual es regula el règim jurídic de dels funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional.
  • En matèria de classificació de llocs, s'estableix, com a novetat, la possibilitat que s'efectuïn agrupacions per a l'exercici del lloc de tresoreria, i la possibilitat de classificar el lloc de secretaria en una classe inferior a la que correspondria, quan s'efectuï una reducció de càrregues administratives, com a conseqüència de l'assumpció de la gestió de determinats serveis, per part de les diputacions provincials, cabildos i consells insulars.
  • Així mateix, si la Corporació suprimeix un lloc de col·laboració cobert amb caràcter definitiu, haurà de garantir al titular del mateix un lloc de treball del seu grup de titulació, d'acord amb el sistema de carrera professional propi de cada Administració pública, amb les garanties inherents de l'esmentat sistema i el complement de destinació no sigui inferior, en més de dos nivells, a la del lloc per al qual va ser designat.
  • En matèria de titulacions exigides per a l'ingrés en qualsevol de les subescales de l'habilitació nacional, s'exigirà la titulació universitària exigida per a l'ingrés en els cossos o escales classificats en el subgrup A1, d'acord amb el que preveu el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, aprovat per Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
  • El Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, tenint en compte el número d'ordre obtingut en el procés selectiu, així com l'ordre de preferència dels peticionaris, i sempre que reuneixin els requisits exigits per l'exercici del lloc, assignarà als funcionaris de nou ingrés un lloc de primera destinació en la resolució del seu nomenament com a funcionaris de carrera.
  • Es fa una nova regulació dels mèrits generals, modificant determinades puntuacions, i a l'empara de la nova regulació dels percentatges de mèrits generals, autonòmics i específics, recollits en l'article 92 bis) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril , reguladora de les Bases del Règim Local.
  • S'estableixen les circumstàncies que han de concórrer perquè el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública pugui efectuar nomenaments provisionals excepcionals a funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional que no portin dos anys en l'últim lloc obtingut amb caràcter definitiu.
  • En relació amb els nomenaments accidentals, s'estableix, per als supòsits d'incapacitat temporal per períodes de temps inferiors a un mes, o absència del titular del lloc per vacances, assumptes propis o altres causes, per períodes inferiors a un mes, la possibilitat de que les comunitats autònomes, a proposta del president de la corporació, habiliti accidentalment a un funcionari propi de l'entitat local, que compleixi els requisits de titulació exigits per l'exercici del lloc.
  • Es contempla la possibilitat que les comunitats autònomes puguin constituir relació de candidats en el seu àmbit territorial per a la provisió, amb caràcter interí, de llocs reservats a funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional.
  • Pel que fa a les situacions administratives, la novetat més important és la d'incloure dins dels supòsits de la situació de servei actiu, el dels funcionaris als quals s'hagi adscrit a un lloc del seu grup de titulació en la mateixa Corporació, com a conseqüència d'haver estat cessats per lliure designació, en un lloc reservat, o per haver-se suprimit un lloc de col·laboració del qual era titular.
  • En relació amb el règim disciplinari a funcionaris de carrera d'administració local amb habilitació de caràcter nacional, es regula de forma més extensa la sanció de destitució, així com les peculiaritats en la tramitació dels expedients disciplinaris, i l'articulació procedimental necessària entre les diferents Administracions Públiques en relació amb els esmentats expedients.
  • Igualment, s'han incorporat en aquest Reial decret mesures que afecten a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Finalment, s'han tingut en compte les mesures per a la conciliació de la vida personal, laboral i familiar, a efectes de concursos de trasllats.

Segons declara el preàmbul del Reial decret entre els principals objectius de la norma figuren els següents:

  • Evitar els problemes de solapaments competencials entre administracions fins ara existents.
  • Reforçar el paper de l'Administració General de l'Estat en relació amb els funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, en assumir la selecció, formació i habilitació d'aquests funcionaris, així com l'assignació d'un primer destí.
  • Així mateix, reforçar i clarificar les funcions reservades als funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, en entendre que són bàsiques per al funcionament de les corporacions locals, especialment la funció interventora, per aconseguir un control econòmic-pressupostari més rigorós, al marc del desenvolupament de l'article 213 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, el que contribuirà a millorar la presa de decisions pels càrrecs electes en l'exercici del mandat representatiu que tenen encomanat constitucionalment.
  • Garantir una major professionalitat i eficàcia en l'exercici de les funcions reservades.
  • Permetre una gestió més eficaç i homogènia d'aquest col·lectiu en tot el territori nacional, donada la importància de les funcions que exerceixen en les corporacions locals, i la seva repercussió en l'interès general.

La norma deroga:

  • El Reial Decret 1174/1987, de 18 de setembre, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris de l'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional,
  • El Reial Decret 1732/1994, de 29 de juliol, sobre provisió de llocs de treball reservats a funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional,
  • El Reial Decret 834/2003, de 27 de juny, pel qual es modifica la normativa reguladora dels sistemes de selecció i provisió dels llocs de treball reservats a funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter nacional,
  • El Reial Decret 522/2005, de 13 de maig, pel qual es modifiquen els requisits per a la integració dels funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter nacional pertanyents a la subescala de Secretaria-Intervenció i, totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que estableix aquest reial decret.

Cal tenir present que present que l’entrada en vigor de la norma es l'endemà de la publicació en el BOE.