Francesc Arolas, regidor d'Educació de Granollers, va participar com a representant de la Federació de Municipis de Catalunya a la taula rodona sobre la visió des de la política. El fòrum, que va tenir lloc el 21 de març, enguany es va centrar en els reptes de l'educació a temps complet i la ciutat educadora






23/03/2018

Com es poden connectar els projectes educatius de ciutat (PEC) amb les estratègies del model d’Educació a temps complet (ETC)? Quines dificultats i quines oportunitats de futur trobem? Quina pot ser l’aportació dels projectes d’ETC a la feina feta pels PEC en els darrers anys? El fòrum va servir per reflexionar sobre com podem aprofitar el treball generat a l'entorn dels PEC existents per consolidar els projectes ETC. Es van conèixer també experiències que s'han dut a terme, estructures i maneres consolidades de treball.

La taula rodona en la que hi va participar Francesc Arolas, regidor d'Educació de Granollers, com a representant de la Federació de Municipis de Catalunya va servir per reflexionar sobre la vinculació entre els PEC i l’ETC, dues estratègies que comparteixen el repte de treballar en favor de l’equitat i les oportunitats educatives per tothom, des de la complicitat de tot el municipi i de tots els actors de la comunitat educativa. El van acompanyar en aquesta taula Maite Aymerich, alcaldessa de Sant Vicenç dels Horts i representant de l’ACM; Ignasi Garcia, director general de Professorat i Personal de Centres Públics de la Generalitat de Catalunya; i Rafael Homet, diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona.

En la seva intervenció, Arolas va explicar a grans trets què és el que hauria d'oferir educativament un municipi perquè es pugui considerar un èxit. En aquest sentit, va afirmar que cal tenir una visió integral del que són tots els aprenentatges al llarg de la vida en el seu sentit més ampli. Cal també acompanyar els agents en el territori, traballant amb ells i no per a ells, en xarxa amb els centres educatius de la ciutat i amb els diferents equipaments municipals. Va afegir també que es poden realitzar projectes que trenquin amb els moments i els espais d’educació formal i d’educació no formal, de manera que es pugui guanyar en equitat i que els processos educatius enfortissin els vincles de participació de la ciutadania amb tota la ciutat, amb aquesta voluntat d’anar lligant i unint les persones amb les activitats i les entitats que treballin a la ciutat.

En un altre ordre de coses, va explicar què és el que es podria fer millor i quines són les prioritats que s'han de tenir. Arolas va firmar que cal millorar el treball transversal tant en el vessant tècnic com en el polític; i el concepte de ciutat educadora ens pot ajudar,: és a dir que l'educació és a tot arreu, que tots formem part de l'educació dels altres i que s'han de reimplicar les diferents àrees dels ajuntaments.

D’altra banda, el representant de l'FMC va dir que com a aspecte de millora cal una major participació dels agents en totes les fases dels projectes; és a dir en la concepció inicial, el desenvolupament, la metodologia, la manera en què tots els agents hi participen... També caldria millorar el fet que justament aquell sector de la poblacio al què volem arribar amb algun dels projectes no pot accedir a segons quin tipus d'oferta educativa o cultural. I finalment cal millorar el treball en xarxa, sobretot entre les administracions.