L'ATM, a proposta de l'AMB, aprova una tarifa plana per a tots els desplaçaments en transport públic integrat entre els 36 municipis de la metròpolis Barcelona, que s’aplicarà a partir de l’1 de gener de 2019. La creació d’aquesta zona metropolitana de tarifa plana s’emmarca en el futur model tarifari quilomètric que s’aplicarà a partir de l’any 2021 en l’àmbit de l’ATM de Barcelona i, posteriorment, a tot Catalunya






24/10/2018

La mesura permetrà desplaçar-se amb títols d’una zona en els trajectes en els quals tant l’origen com la destinació són un municipi de l’AMB. Amb aquesta nova tarifa es preveu un increment de la demanda de transport públic de 4,6 milions de viatges.

El Consell d’Administració de l’ATM ha aprovat avui l’aplicació d’una tarifa plana per als desplaçaments entre els diferents municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), independentment de la zona tarifària a la qual pertanyin (zones 1, 2A, 2B i 2C). Aquesta mesura s’aplicarà a partir de l’1 de gener de 2019 únicament en els trajectes que tinguin origen i destí dins de l’àmbit dels 36 municipis que integren l’AMB i no suposa cap canvi de zona tarifària.

El president del Consell d’Administració de l’ATM i conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda i la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, han detallat avui el nou model, que suposa la base d’un nou sistema d’integració tarifària que es vol implantar a partir del 2021.

Calvet ha destacat que aquesta tarifa plana "és el primer pas del nou sistema tarifari del futur que volem implantar a partir del 2021. Un nou sistema que és una segona revolució tarifària després de la primera, ara fa 20 anys”. Per a Calvet es tracta de facilitar els desplaçaments als ciutadans ja que "amb el nou model es reforça el  transport públic com a sistema únic, global i en xarxa i reforcem la mobilitat sostenible per lluitar contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica”.

El titular de Territori i Sostenibilitat ha insistit que la tarifa plana que integrarà els 36 municipis metropolitans no suposa "en cap cas” un canvi de zona tarifària d’aquests municipis. I ha remarcat la importància d’aquest acord perquè beneficiarà "a més de 3 milions de ciutadans i suposarà també un increment de la demana de viatges que hem calculat en 4,6 m de viatges nous”.

"L'acord d'avui és històric", ha exposat i celebrat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. "Amb aquesta tarifa plana metropolitana, amb preu d’una zona, iniciem un recorregut per fer més accessible el transport públic", ha afegit, recordant que era una llarga reivindicació dels veïns i alcaldes dels municipis metropolitans de la segona corona. "En una segona etapa, també contemplem un pla amb millores de serveis", ha avançat.

En aquest sentit, amb mesures com aquestes, que afavoreixen i faciliten el canvi d'hàbits cap a una mobilitat més sostenible, Poveda ha recordat que l'AMB busca traspassar usuaris del vehicle privat al transport públic. "Volem reduir les congestions de les principals vies i, sobre tot, la contaminació atmosfèrica que aquests comporten. Millorar l'aire que respirem. És un tema de salut", ha afegit.

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, s’ha sumat i ha celebrat una mesura que permet "avançar en la lluita contra el canvi climàtic, la reducció de la contaminació i l’enfortiment del transport públic, oferint una proposta de servei de qualitat en l’àmbit metropolità”. Sanz ha assegurat que des de Barcelona "no ens sentim un municipi més, som la ciutat metropolitana i per tant compartim aquesta extensió a la resta de municipis per garantir el dret a la mobilitat amb un transport de qualitat però també més assequible”.

La tinenta d’alcaldia ha expressat el suport inequívoc de la capital catalana a aquesta mesura però també ha manifestat la voluntat de no quedar-se només aquí i de caminar cap a la congelació de tarifes. En aquest sentit, Sanz ha recordat que hi ha una proposta pressupostària estatal que augmenta el finançament del transport públic en 42M€.

La Llei 31/2010 del 3 d’agost, de AMB va crear aquest organisme amb 36 municipis, 18 dels quals formaven l’Entitat Metropolitana del transport (EMT), àmbit coincident amb la primera corona tarifària. Els altres 18 se situen en la segona corona tarifària (a les zones 2A, 2B i 2C). L’AMB, en virtut de les prerrogatives d’aquesta llei, ha plantejat a l’ATM la creació d’una tarifa plana per als desplaçaments entre els 36 municipis metropolitans.