La jornada es va celebrar el passat 6 de març, amb el títol 'Volem polítiques educatives locals! Enfortint la centralitat de l’educació en la transformació dels municipis






13/03/2015

L’acte inaugural d’aquesta jornada va ser a càrrec del President de l’FMC, Xavier Amor, que va estar acompanyat en la taula del President de la Comissió d’Educació de l’FMC, Josep Maria Freixanet.
Ambdós van destacar la trajectòria i la implicació del món local en les polítiques educatives, que en paraules del Xavier Amor va ressaltar que aquest any al món local li toca afrontar un gran repte davant la renovació dels governs municipals, en un complicat context social i econòmic, però que aquesta fita democràtica ha de servir per establir nous plans d’actuació amb els que plantejar quines són les polítiques educatives que volem per a les nostres ciutats en els propers anys, i que a més a més, estaran condicionades per les normatives que planegen sobre la gestió municipal, així com la futura Llei de Governs Locals.
L’acció educativa dels municipis no són tant sols els equipaments educatius, sinó que l’acció dels governs locals va més enllà ampliant el concepte de ciutat educadora i intel·ligent. Ja que aquesta acció política requereix d’un coneixement acurat de la realitat social de cada municipi, i per això, cal implicar-se, en tots els sentits, en els processos de transformació, des dels projectes educatius locals, als urbanístics o els mediambientals.

Xavier Amor també va proposar als assistents un Pacte Educatiu Local amb la comunitat educativa, amb la resta d’agents socials i les administracions, que sigui el marc on les polítiques educatives defugint de l’estèril debat de les competències pròpies i impròpies, per tal de recuperar el debat de la col·laboració i la coresponsabilitat entre les institucions.

A continuació vam poder escoltar la intervenció del President de la Comissió d’Educació, Josep Maria Freixanet que també va destacar la complexa i complicada situació que la nova legislació està afectant al món municipal, per això, des de la Comissió d’Educació s’ha volgut destacar el rol dels ens locals en el camp educatiu. Els ajuntaments són la base de la democràcia, el puntal dels municipis, els coneixedors de les necessitats reals dels municipis, per això, el món local sap quin és el seu camí, sap cap on vol anar.

La Jornada es va estructurar en tres taules amb les què es va reflexionar i debatre sobre els següents aspectes:

A la primera taula "Com els serveis educatius locals han construït municipis inclusius i equitatius? Vam comptar amb l’experiència de la professora de la UB, Maite Vilalta que amb la seva intervenció centrada en la despesa en educació dels municipis de Catalunya i el seu finançament ens va fer reflexionar amb la seva anàlisi a través dels pressupostos dels ajuntaments en matèria educativa. Després d’aquesta visió amb contingut més econòmic, ens va acompanyar el professor de la UOC, Isaac González, amb la seva participació amb un contingut des d’un punta més sociològic i de polítiques públiques.

La segona taula: "Quins són els factors crítics i els elements de canvi del nou marc competencial local?” es pretenia donar una visió més del dia a dia amb la què els ajuntaments es troben actualment davant de tot un nou marc competencial, per això vam convidar al Catedràtic de Dret Constitucional de la UPF, Marc Carrillo qui ens va situar aquest nou marc normatiu que ens ha donat l’RSAL i en concret com afecten a les competències en matèria educativa. Però, la visió de les dificultats del dia a dia que tota la nova normativa actual està afectant a la gestió municipal, i en concret, a les àrees d’educació ens la van donar les reflexions al voltant del nou règim de distribució de competències que ens va exposar el Secretari general de l’ajuntament de Tarragona, Joan Anton Font; així com també, la interventora de l’ajuntament de L’Hospitalet, Petra Sáiz que a més a més va ressaltar la gran quantitat de noves normes en matèria econòmica que des del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques està publicant, i que també afecten en el seu conjunt a les àrees d’educació, amb conceptes com la clàusula de garantia, el cost efectiu dels serveis, el registre de convenis. Per últim, les intervencions d’aquesta taula les va tancar en Joan Coma, director dels serveis d’educació de l’ajuntament de Terrassa.

Amb el títol: Què fer? La nova agenda educativa local es va plantejar la tercera taula en la què van intervenir el catedràtic de Sociologia de la Universitat Complutense de Madrid, Mariano Fernández Enguita, l’Ignasi Vila, responsable del Màster Interuniversitari en Psicologia de l’Educació de la UdG; i en Xavier Bonal, professor del Departament de Sociologia de la UAB que va manifestar que l’administració local és la més capacitada per aconseguir la transformació, ja que no tant sols gestiona el dia a dia, sinó que aporta les solucions.

La cloenda de la jornada va ser a càrrec de la Regidora d’Educació de l’ajuntament de Mollet, Alícia Domínguez.