És necessari que els ajuntaments i els consells comarcals puguin millorar les prestacions dels seus serveis públics i esdevenir una administració eficient, oberta, àgil, propera i amb els recursos justos i suficients, i per a això des de la Federació de Municipis de Catalunya reivindiquem novament al govern català un finançament adequat i just per al món local. També cal abordar canvis en la contractació pública i derogar l’LRSAL per agilitzar la gestió de l’administració local, entre d'altres

Totes aquestes qüestions s’han palesat en la reunió que la Federació de Municipis de Catalunya ha mantingut aquest matí amb la consellera d’Economia i Finances de la Generalitat, Alícia Romero






07/02/2025

Els recursos econòmics dels ajuntaments combinen tres grans fonts d’ingressos: els impostos (que representen entre el 30% i el 35% dels ingressos), les taxes i els preus (i les contribucions especials) (que representen entre el 15 i el 20% dels ingressos municipals), i les transferències de l’Estat i de la Generalitat i les subvencions finalistes. D’aquestes darreres transferències i subvencions destaquem el Fons de Cooperació Local de Catalunya, el PUOSC, el Contracte-Programa de Serveis Socials o les subvencions per finançar les escoles bressol, així com també d’altres activitats que gestionen els ajuntaments en concepte de col·laboració, com les escoles d’adults, ensenyaments artístics, programes de foment de l’ocupació, etc.

En la trobada que hem mantingut avui amb la consellera d’Economia i Finances, i a la que han assistit per part de l’FMC el president i alcalde de Mataró, David Bote, la vicepresidenta i alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan, la secretària general, Susanna Mérida, i els secretaris generals adjunts, Joan Carles Garcia i Marc Sanglas, hem reivindicat que la suma d’aquestes diverses fonts d’ingressos difícilment permet arribar a una situació de suficiència financera per als ajuntaments. Aquesta situació encara és més crítica per als consells comarcals que disposen d’escassos recursos propis. És per això que cal abordar de manera urgent una nova Llei de finançament i de governs locals.

Per altra banda, és necessari abordar qüestions tan rellevants com la contractació pública que alenteix la gestió dels ens locals. Hi ha una oportunitat de millora en el Projecte de decret del sistema de compra pública corporativa de la Generalitat de Catalunya i en l’Avantprojecte de llei de compra pública de Catalunya que està previst en el pla normatiu de 2025 del govern. I així ho hem traslladat a la consellera, que ha previst compartir els continguts amb les entitats municipalistes per avançar plegats en aquesta matèria. També hem exposat al Departament la necessitat de reforçar el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, qüestió que tenen en compte i que ja està previst per part del govern, segons ens han confirmat.

També hem abordat altres temes rellevants, com la necessitat de derogar la Llei de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local (LRSAL), acompanyar millor els ajuntaments i els consells comarcals, especialment petits i mitjans, en la recerca i gestió de fons europeus, i que s'articulin criteris uniformes per interpretar l’actual situació en relació amb les regles fiscals en el món local.

En resum, tornem a reclamar una vegada més la necessitat urgent de reformar l’Administració local de Catalunya, amb una nova Llei de finançament local com a principal reivindicació, per garantir l'eficiència financera i reforçar la seva autonomia, destacant, com ja vàrem manifestar en la reunió amb el conseller de la Presidència del passat 20 de gener, l’infrafinançament actual dels consells comarcals.

El govern, per la seva banda, ha estat receptiu a totes les demandes plantejades i disposat a abordar-les de la mà del món local.