La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica va presentar la primera convocatòria de la reserva pública de solars a promotors i representants del món local , que promou la col·laboració público-privada necessària per donar resposta a la crisi d’habitatge i garantir solucions efectives

La convocatòria sortirà el proper 28 de febrer i cal fer la inscripció telemàtica de tots els solars disponibles






21/02/2025

"Amb aquesta primera convocatòria de la reserva pública de solars, proposem un canvi de model que permet disposar de més sòl i activar més promotors —públics, privats i del tercer sector— per generar més habitatge i en millors condicions”, va destacar la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, durant la presentació de la primera convocatòria de la reserva pública de solars a promotors i representats de la construcció i del món local. Aquest canvi de model permet "resoldre aquells casos en els quals es presenten dificultats, ja sigui a causa de la manca de finançament, les limitacions urbanístiques o les tramitacions. És del tot necessari agilitzar-les i caldran modificacions en l’àmbit normatiu”, va concloure.

La consellera va remarcar la importància de la participació dels municipis en la reserva pública de solars, ja que és decisiva per transformar el model d’habitatge i assegurar que les generacions presents i futures hi tinguin accés i, en aquest sentit, va posar en valor que un 25% dels habitatges construïts es destinen a joves.

La convocatòria de la reserva pública de solars que garanteix la titularitat pública dels solars públics és un mecanisme per destinar els solars disponibles a la construcció d’habitatge protegit i assequible i respon a una necessitat urgent com és la d’ampliar el parc d’habitatge protegit, a més d’estabilitzar el mercat de lloguer i garantir que el sòl destinat mantingui la seva funció social a llarg termini.

La consellera va anunciar que la convocatòria sortirà el proper 28 de febrer i va explicar que el propietari del solar podrà presentar la sol·licitud en línia i l’Agència Catalana de l’Habitatge validarà que urbanísticament el solar està disponible per a sòl residencial. Paneque va insistir en el fet que "tot i que els ajuntaments n’hagin informat prèviament, fet que ens ha servit per tenir una previsió, cal que ara facin la inscripció telemàtica dels solars disponibles”. També va informar que durant l’abril s’obrirà una convocatòria d’ajuts adreçada als solars amb operador assignat i al mes de juny se’n publicitarà una altra del concurs per lots per trobar operadors per als solars dels municipis que hagin fet l’encàrrec a la Generalitat.