Reial Decret 1011/2023, de 5 de desembre, publicat al BOE número 291, de 6 de desembre de 2023

11/12/2023

El decret reial introdueix canvis en els reglaments sobre procediments per a la imposició de sancions per infraccions d'ordre social i per als expedients liquidatoris de quotes de la Seguretat Social amb la finalitat d'ampliar el l’abast de l’administració electrònica a la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

En primer lloc, es modifica el Reglament general sobre procediments per a la imposició de sancions per infraccions d'ordre social i per als expedients liquidatoris de quotes de la Seguretat Social. S'incorpora un principi general de tramitació electrònica dels procediments regits per aquest reglament, en consonància amb el principi general establert a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, que promou la tramitació electrònica com a fórmula habitual de relació entre l'Administració i els ciutadans. Es contempla també la possibilitat d'adherir-se a plataformes o aplicacions informàtiques utilitzades per les administracions involucrades en els procediments d'aquest reglament. Atès que en un mateix procediment sancionador o liquidatori participen diverses administracions, estatals o autonòmiques, es fomenta el desenvolupament de fórmules de cooperació que facilitin a l'interessat el seguiment dels diferents tràmits i la realització dels tràmits corresponents.

A més a més, s'ajusta l'article 22 del Reglament per aclarir que el còmput de termes i terminis, així com el règim de notificacions i comunicacions, han de ajustar-se també al que estableixin les normes que es dictin en el seu desenvolupament, cercant una major coherència i integració del règim jurídic aplicable.

La modificació d'aquest reglament es completa amb la inclusió d'una disposició addicional que estableix un sistema alternatiu de notificació per a actes de liquidació o infracció de gran volum. Aquesta mesura respon a la impossibilitat tècnica actual de les aplicacions més comunament utilitzades en els processos de signatura i notificació electrònica per gestionar actes superiors a un determinat volum. Per abordar aquest desafiament, s'estableix un sistema alternatiu que garanteix la procedència de l'acte administratiu i la seva integritat, permetent posar a disposició del subjecte interessat l'acta d'infracció o liquidació.

Pel que fa a la modificació del Reglament d'Organització i Funcionament de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, abasta diversos aspectes. En primer lloc, s'incorpora un nou article 14 bis amb dos objectius: establir un principi general de funcionament de la Inspecció de Treball i Seguretat Social per mitjans electrònics, coherent amb el principi general establert a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i explicitar la possibilitat que la Inspecció i altres òrgans, organismes o entitats de l'Administració estatal o autonòmica desenvolupin aplicacions informàtiques per a la tramitació conjunta de procediments administratius. Aquesta pràctica, contemplada a la normativa de caràcter general, busca agilitzar procediments i reduir la càrrega administrativa de les administracions participants.

En segon lloc, es modifica l'article 21, relacionat amb la capacitat d'obrar davant de la Inspecció de Treball i Seguretat Social. Les modificacions busquen ajustar aquest aspecte al nou marc establert a la normativa general sobre administració electrònica. S'estableixen com a maneres habituals d'acreditació de la representació l'apoderament apud acta, atorgat per compareixença personal o en seu electrònica, així com la inscripció de l'apoderament en el registre electrònic d'apoderaments. A més a més, es crea el Registre Electrònic d'Apoderaments de la Inspecció de Treball i Seguretat Social com a mitjà per facilitar la inscripció dels apoderaments atorgats per actuar davant de l'Organisme Estatal Inspecció de Treball i Seguretat Social.

La modificació d'aquest reglament es completa amb la inclusió d'una disposició addicional, la quarta, mitjançant la qual, mitjançant un conveni de col·laboració entre l'Organisme Estatal Inspecció de Treball i Seguretat Social i les comunitats autònomes, es coordinarà la col·laboració entre l'organisme i les autoritats laborals competents per tramitar i resoldre actuacions inspectores o procediments iniciats per la Inspecció de Treball i Seguretat Social que siguin titulars dels seus propis Registres Electrònics d'Apoderaments. Les comunitats autònomes podran utilitzar aplicacions informàtiques pròpies o adherir-se a les desenvolupades per l'Organisme Estatal Inspecció de Treball i Seguretat Social com a suport tecnològic dels seus propis Registres Electrònics d'Apoderaments. La disposició addicional quarta també garanteix la transmissió recíproca d'informació i dades relatives als procediments sancionadors iniciats per la Inspecció de Treball i Seguretat Social en el cas que les comunitats autònomes disposin de les seves pròpies aplicacions informàtiques per a la tramitació d'aquests procediments, de la qual ostentin la competència per resoldre.

Finalment, és important assenyalar que aquestes modificacions específiques dels reglaments hauran de ser complementades amb disposicions addicionals que regulin detalladament la forma com ha de materialitzar-se la relació electrònica entre l'Administració i el ciutadà.

La norma es compon de dos articles, una disposició addicional, una disposició transitòria i dues disposicions finals. Els dos articles modifiquen, respectivament, els dos reglaments aprovats pels Reials Decrets 928/1998, de 14 de maig, i 138/2000, de 4 de febrer. La disposició addicional única aborda la protecció de dades personals transmeses per mitjans electrònics segons aquest reial decret, en conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, d'27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament General de Protecció de Dades), així com amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals. La disposició transitòria única estableix regles per facilitar l'aplicació de la norma respecte a les actuacions inspectores i els procediments que ja estan en curs. Pel que fa a les disposicions finals, determinen el títol competencial de la norma i la data d'entrada en vigor, que serà tres mesos després de la seva publicació al BOE.