Reial decret 1101/2024, de 29 d’octubre, publicat al BOE número 262, de 30 d’octubre de 2024

30/10/2024

La Llei 2/2023, de 20 de febrer, estableix un marc regulador per a la protecció de persones que informen sobre infraccions normatives i per a la lluita contra la corrupció, en compliment de la Directiva 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell. Aquesta llei crea un marc normatiu per protegir les persones que, dins d’organitzacions públiques o privades, revelin infraccions de les normes de la Unió Europea que afectin l’interès general. Dins del títol VIII, la llei preveu la creació de l’Autoritat Independent de Protecció del Informant (A.A.I.), un ens públic d’àmbit estatal que actua amb personalitat jurídica pròpia, autonomia funcional i independència respecte al Govern i altres poders públics. La disposició final onzena de la llei fixa un termini d’un any perquè el Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, juntament amb el Ministeri d’Hisenda i Funció Pública, aprovin l’Estatut de l’A.A.I., el qual ha de regular la seva organització, estructura, funcionament i altres aspectes necessaris per a les seves funcions.

La Llei 2/2023 també regula l’estructura i funcions de l’A.A.I., incloent-hi el seu règim jurídic en matèria de personal, contractació, patrimoni, assistència jurídica, règim pressupostari, comptabilitat i control econòmic i financer. A més, determina les condicions per a l’emissió de circulars i recomanacions.

L’objectiu principal de l’A.A.I. és garantir la protecció de les persones informants, servir com a mecanisme institucional en la lluita contra el frau i la corrupció, i mantenir la integritat en les administracions públiques i el personal públic. L’Autoritat col·laborarà amb altres organismes de supervisió, control, inspecció i investigació, tant de l’Administració General de l’Estat com d’altres administracions territorials.

Les funcions de l’A.A.I. inclouen la gestió del canal extern de comunicacions per a denúncies, la tasca d’òrgan consultiu del Govern en matèria de protecció d’informants, l’elaboració de models de prevenció de delictes en el sector públic, així com la capacitat sancionadora. Aquesta autoritat pot emetre circulars per establir criteris de funcionament adequats i fomentar la col·laboració amb altres organismes amb funcions similars, tant a nivell estatal com internacional.

L’Estatut orgànic de l’A.A.I. s’estructura en set capítols amb 39 articles en total, organitzats de la manera següent:

· Capítol I - Disposicions generals (articles 1-7): Regula la naturalesa i el règim jurídic de l’A.A.I., que actua amb personalitat jurídica pròpia i autonomia total. L’entitat queda adscrita al Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts només a efectes organitzatius i pressupostaris, sense que això afecti la seva independència.

· Capítol II - Estructura orgànica (articles 8-22): Defineix la composició de l’A.A.I., que inclou la Presidència, la Comissió Consultiva de Protecció del Informant, el Departament de Protecció del Informant, el Departament de Seguiment i Règim Sancionador, i la Gerència. Es regulen les funcions de cada departament, com ara la gestió del canal de comunicacions, la instrucció d’expedients sancionadors i la gestió administrativa i financera de l’entitat.

· Capítol III - Règim de personal (articles 23-28): Estableix que el personal de l’A.A.I. pot ser funcionari o laboral, i es detallen les seves retribucions, el deure de secret professional, les incompatibilitats, i els criteris d’avaluació del rendiment.

· Capítol IV - Règim econòmic-financer, patrimonial i de contractació (articles 29-35): Regula els recursos econòmics de l’A.A.I., la gestió patrimonial i el règim de contractació pública, el pressupost i la comptabilitat. També es detalla el control econòmic i financer, tant intern com extern, amb la supervisió del Tribunal de Comptes i de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat.

· Capítol V - Assessorament jurídic (article 36): Preveu que la defensa i assistència jurídica de l’A.A.I. anirà a càrrec de l’Advocacia General de l’Estat, mitjançant el conveni oportú.

· Capítol VI - Circulares i Recomendacions (article 37): Estableix el procediment per a l’elaboració i publicació de circulars de l’A.A.I., les quals són d’obligat compliment un cop publicades al Butlletí Oficial de l’Estat.

· Capítol VII - Memòria anual i informes especials (articles 38-39): Es detalla la preparació d’una memòria anual que inclogui estadístiques sobre les denúncies rebudes, la seva naturalesa, els procediments oberts i les sancions aplicades, així com la possibilitat d’elaborar informes especials en cas de circumstàncies excepcionals o a petició de les Corts Generals.

La llei es completa amb disposicions transitories, una derogació normativa i una disposició final sobre l’entrada en vigor, establint que el decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Boletín Oficial del Estado.