Resolució de 27 de febrer de 2017, publicada al BOE número 87, de 12 d’abril de 2017
18/04/2017
La Comissió Mixta per a les Relacions amb el Tribunal de Comptes, en la sessió del dia 27 de febrer de 2017, a la vista de l'Informe remès per aquest Alt Tribunal sobre la Moció a les Corts Generals sobre la necessitat de desenvolupar un adequat Marc Legal per a l'ocupació de les encàrrecs de gestió per les administracions públiques, acorda: a) assumir el contingut de l'esmentat informe, així com les seves conclusions i recomanacions; b) instar el Govern a: garantir el compliment exemplar de l'Administració de l'art. 43 de l'ET que tipifica com a cessió il·legal de treballadors la simple posada a disposició de treballadors; evitar que els encàrrecs de gestió puguin produir una alteració de la titularitat de les competències dels òrgans de naturalesa administrativa o una translació de l'exercici de les mateixes als ens instrumentals, i molt especialment de l'exercici de potestats públiques, reservat per llei als funcionaris públics.
Concretament la Moció aprovada s'estructura en tres apartats: Fonamentació, Antecedents i Propostes.
· A la Fonamentació el Tribunal adverteix sobre l'existència de problemes pràctics de diversa naturalesa que afecten a totes les facetes de l'encomana, a mitjans propis, com a forma de gestió i que s'observen amb independència del poder adjudicador o entitat que l'ens instrumental encomanador fiscalitzi. La causa principal d'aquesta situació és l'absència d'una regulació que confereixi seguretat jurídica a la seva utilització per part dels gestors públics. Per contribuir a explicar aquesta situació, la Moció fa referència a les característiques que defineixen a aquesta figura i descriu, així mateix, l'evolució jurídica que ha seguit la regulació de les comandes de gestió; arribant a la conclusió que és necessari dotar d'una adequada definició normativa al marc legal de les comandes de gestió de naturalesa contractual, així com de promoure les mesures que siguin oportunes perquè la gestió dels fons que es canalitzin per aquesta via es realitzi d'una forma correcta i s'eviti, per tant, la seva ocupació inadequat.
· L'apartat d'Antecedents enumera, d'una banda, els 12 informes aprovats pel Tribunal de Comptes relacionats amb l'objecte de la Moció, així com els realitzats pels OCEX sobre aquest mateix tema, en coordinació amb el Tribunal; i, de l'altra, sistematitza els resultats d'aquesta activitat fiscalitzadora, sobre els quals se sustenten les propostes que es formulen, realitzant una sèrie de consideracions sobre els aspectes en què el Tribunal ha observat serioses deficiències i que considera que han de ser objecte de una especial atenció normativa:
- El marc jurídic comú regulador del règim dels encàrrecs a mitjans propis.
- La justificació de la procedència de l'ocupació de l'encomana a mitjans propis.
- La determinació de l'objecte de l'encàrrec i la seva relació amb l'exercici de competències i potestats administratives.
- El control preventiu per evitar la cessió de treballadors en la realització dels treballs objecte dels encàrrecs a mitjans propis, així com el control de la subcontractació.
- El seguiment i control de l'execució dels encàrrecs a mitjans propis.
- La planificació de la utilització de les encomanes a mitjans propis.
- Els requisits legals exigibles perquè una entitat pugui ser considerada com a mitjà propi o servei tècnic.
- L'aplicació del sistema de tarifes per a la determinació del preu de les encomanes a mitjans propis.
· En tercer lloc, la Moció inclou quinze propostes en què s'especifiquen les mesures que formula el Tribunal de Comptes per donar resposta als problemes descrits, per tal d'impulsar l'adopció de mesures que contribueixin a aconseguir una actuació del sector públic més racional i eficient. Aquestes són:
Finalment, en el curs de la tramitació d'aquesta Moció, el Consell de Ministres va aprovar i va remetre a les Corts Generals el Projecte de Llei de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell, 2014/23 / UE i 2014/24 / UE, de 26 de febrer de 2014. En aquest sentit, i pel que afecta a la Moció, el contingut del Projecte de Llei (i de les directives) se cenyeix a concretar determinats aspectes d'índole subjectiu (requisits que han de reunir els mitjans propis per poder rebre encàrrecs de gestió o encàrrecs), que tenen la seva rellevància des del punt de vista de la defensa de la competència en el context de la contractació pública. No obstant això, l'abast de la Moció és molt més ampli, ja que planteja la necessitat de dur a terme una regulació integral de les encomanes a mitjans propis, el que abasta, a més dels esmentats aspectes subjectius, els aspectes objectius, substantius, de procediment i de control, que en l'actualitat es troben desproveïts d'una adequada regulació, i que transcendeixen l'àmbit de la legislació reguladora de la contractació pública.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.