Aquest reial decret té per objecte incorporar a l'ordenament jurídic espanyol les previsions contingudes en la Directiva 2016/2284 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de desembre del 2016. Amb aquesta finalitat, aquest Reial decret fixa els objectius de reducció de les emissions atmosfèriques antropogèniques de diòxid de sofre (SO2), òxids de nitrogen (NOx), compostos orgànics volàtils no metànics (COVNM), amoníac (NH3), i partícules fines ( PM2,5)

09/07/2018

Així mateix, regula l'elaboració, adopció i aplicació, per part del Regne d'Espanya, d'un programa nacional de control de la contaminació atmosfèrica, amb la finalitat de complir amb els compromisos de reducció d'emissions i contribuir a la consecució dels objectius de qualitat del aire establerts en la normativa europea.

El reial decret consta d'una part expositiva i d'una part dispositiva composta de 13 articles, estructurats en cinc capítols, dues disposicions addicionals, quatre disposicions finals i quatre annexos.

El capítol I regula les disposicions generals relatives a l'objecte, àmbit d'aplicació i definicions del reial decret. El capítol II fixa els compromisos nacionals d'emissió que el Regne d'Espanya assumeix, com a conseqüència de les seves obligacions derivades de la directiva europea, remetent-se al annex I per a la concreta enumeració de les substàncies contaminants a les que són d'aplicació aquestes reduccions i fixant quantitativament a l'annex II, els objectius a assolir per a cadascuna d'elles en el període considerat.

El capítol III estableix l'obligació d'aprovar un Programa nacional de control de la contaminació atmosfèrica, regula el contingut mínim així com les mesures específiques, que, de conformitat amb la directiva, ha de contenir dit Programa. El programa nacional ha de contenir mesures aplicables a tots els sectors pertinents com ara l'agricultura, la generació d'energia, la indústria, el transport per carretera, el transport per vies navegables, la calefacció domèstica, la utilització de màquines mòbils no de carretera i el ús i fabricació de dissolvents. Es regulen, així mateix en aquest capítol, els requisits pel que fa a l'elaboració, tramitació i aprovació del programa nacional de control de la contaminació atmosfèrica.

El capítol IV estableix diversos mecanismes de seguiment dels objectius del programa nacional tals com la constitució d'una xarxa territorial de mesura de les emissions i dels efectes de la contaminació atmosfèrica en els ecosistemes terrestres i aquàtics. A més, es revisa i actualitza la regulació del sistema espanyol d'inventari i Projeccions d'Emissions a l'Atmosfera (SEI) i l'obligació d'elaborar els informes d'inventaris i projeccions d'emissions dels contaminants atmosfèrics i remetre'ls a la Comissió Europea. Per a això, l'annex I especifica els contaminants i la periodicitat amb la qual s'han d'elaborar aquests informes i l'annex III la metodologia que s'ha d'aplicar en la seva elaboració així com el format en què s'han de trametre els informes. També s'estableix, en l'article 12, una obligació general d'informació al públic sobre el Programa nacional de control de la contaminació atmosfèrica i els resultats del seu seguiment i sobre la informació que elabora el Sistema Espanyol d'Inventari i Projeccions d'emissions a l'Atmosfera a través de la pàgina web del Ministeri per a la Transició Ecològica. L'annex IV estableix els indicadors optatius que es podran utilitzar per fer el seguiment dels efectes de la contaminació atmosfèrica en els ecosistemes.

El capítol V regula el règim sancionador aplicable als supòsits d'incompliment de les prescripcions d'aquest Reial decret, que és el que preveu la Llei 34/2007, de 15 de novembre.

La disposició addicional primera estableix les consideracions específiques per a l'ús de biocombustibles sòlids en calderes d'ús no industrial i la disposició final segona assenyala que aquest reial decret no afecta les emissions de contaminants dels equips i sistemes d'armes necessaris per a la protecció dels interessos essencials de la defensa nacional.

Finalment, les quatre disposicions finals determinen, respectivament, el títol competencial a l'empara es dicta aquest reial decret, la incorporació al nostre ordenament jurídic del Dret europeu així com l'habilitació normativa per a la seva futura modificació i l'entrada en vigor del mateix.