Recull d'experiències de desenvolupament cultural que han esdevingut un factor d'avantatge competitiva per a la ciutat o regió que les ha impulsat






12/07/2018

El contingut exposat posa de manifest com a idees força:

- La forta dimensió i efecte territorials que té el desenvolupament del patrimoni cultural (bé sigui el de caràcter monumental o el de caràcer tradicional).

- La importància d'un bon sistema de governança regional-local en la gestió, la protecció i la rendibilització del patrimoni cultural per tal de maximitzar i assegurar una distribució equitativa dels beneficis per a l'economia i la societat locals.

- L’efecte positiu indirecte que té el desenvolupament del patrimoni cultural sobre altres àmbits com ara la promoció d'un model de turisme sostenible, l'impuls del hub d'industries culturals o creatives, la creació d'ocupació, etc.

D'entre les bones pràctiques recollides hi figuren el programa d'impuls de l'escena independent d'art i cultura a la ciutat austríaca de Linz, l'organització del Festiva Funcity (que atrau artistes joves, turistes, estudiants i inversors privats d'arreu del món) al municipi búlgar de Varna, els serveis de suport al sector creatiu de la ciutat alemanya d'Hamburg, la transformació d'una fàbrica de cotó de 13.000 m2 en un centre de creació a la ciutat danesa de Vejle, l'estratègia de desenvolupament cultural al municipi croata de Rijeka (que cerca aprofitar les sinergies entre la cultura i d'altres àmbits d'actuació municipal entre els quals la immigració), el pla de foment de la indústria des videojocs a la ciutat holandesa d'Utrecht, o el pla de conservació i reconeixement dels establiments comercials històrics de la capital portuguesa de Lisboa.

El conjunt d'instruments de desenvolupament cultural identificats es poden agrupar en 9 categories (aplicables de manera independent o combinada): plans d'acció o de desenvolupament, presentar-se a premis nacionals o internacionals,  creació d'agències o organismes de foment, habilitació de centres operatius (espais, galeries, centres de creació, sales d'exhibició, etc.), creació de partenariats amb altres actors locals, intervencions basades en projectes, convocatòries d'idees/propostes, i valorització del patrimoni cultural, campanyes de publicitat.

A més de les estratègies d’implementació, també s’apunten altres factors d'èxit indirectes com ara: la cerca d'aliances amb actors del territori, l'aprofitament de les oportunitats ofertes per institucions nacionals o europees (instruments de finançament, subvencions, guardons, etc.), donar facilitats als propietaris de patrimoni cultural i als creadors, i organitzar actes i esdeveniments que potenciïn la imatge cultural del municipi.