ODS número 3. Salut i Benestar, ODS número 11. Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 13: Acció climàtica

L'estona que s'han d'esperar els cotxes o els vianants amb el semàfor en vermell determina significativament si és més còmode conduir o caminar i, per tant, condiciona molt els hàbits urbans de mobilitat
Aquesta és, doncs, una variable que convé tenir molt en compte a l’hora de dissenyar plans urbans de mobilitat sostenible






14/12/2023

Es calcula que els vianants passen el 20% del temps esperant a poder creuar i, malgrat això, a l'hora d'abordar la transformació dels sistemes urbans de mobilitat per afavorir els mitjans de transport actius, s'acostumen a considerar costoses inversions en infraestructures oblidant mesures tan assequibles i efectives com la reprogramació dels semàfors.

La realitat és que a la majoria de ciutats els cicles semafòrics estan dissenyats per afavorir els cotxes, com ho demostra l'enorme diferència de temps que estan verds per a uns i per als altres o el fet que la sincronització de semàfors estigui dissenyada només per als cotxes.

Per avançar cap a una mobilitat més sostenible cal invertir aquesta situació i tornar a prioritzar el vianant; i això es pot aconseguir amb mesures tan poc costoses i d’efectivitat immediata com ara: incrementar la freqüència dels cicles semafòrics, allargar l'estona que està verd per als vianants, sincronitzar els semàfors de vianants, variar el cicle semafòric durant el dia segons les necessitats (sobretot a prop d'escoles, hospitals, etc.), habilitar els polsadors perquè també serveixin per allargar el cicle semafòric verd quan es polsen poc abans de posar-se vermells o possibilitar el creuament de vianants en avingudes en diagonal.