ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 13: Acció climàticaMalgrat les mesures que s’han anat adoptant des de fa anys per dissuadir sobre l'ús del vehicle privat dins les ciutats i per fer més atractius altres mitjans de transport més nets, els percentatges de desplaçaments urbans en cotxe continuen mantenint-se molt elevatsEls resultats d'una enquesta feta a 1.400 persones del Regne Unit d'entre 18 i 69 anys mostren que els factors sociodemogràfics són la principal explicació a aquesta inelasticitat de demanda, ja que els motius no són els mateixos per a tots els grups d'edat ni per a tots els nivells de renda
15/07/2024
En el cas de les persones de mitjana edat i grans, el poder adquisitiu i la insuficient sensibilitat per les qüestions mediambientals són alguns dels obstacles que fan difícil fer-los canviar d'hàbits de transport. No obstant això, la salut és un dels principals motius que pot arribar a afavorir un canvi de mitjà de transport habitual. En canvi, en el cas dels col·lectius més joves o amb menys recursos econòmics el canvi és més probable, i té com a principals factors desencadenants les mesures dissuasives i les campanyes de conscienciació.
Per a tots els grups d'edat, les campanyes de promoció i de familiarització amb l'ús de nous mitjans de transport són molt més efectives per a persuadir sobre la utilització de bicicletes, de serveis de cotxe compartit i de desplaçaments a peu que per a promoure el canvi cap a mitjans de transport col·lectius, probablement per l'efecte de la Covid-19.
Les conclusions d'aquest estudi poden ser molt útils per millorar l'efectivitat de les campanyes i de les polítiques per reduir l'ús del vehicle privat, sobretot pel què fa a:
1.- Tenir en compte els factors sociodemogràfics i segmentar els missatges: els joves i les persones amb rendes baixes són molt més fàcils de "convèncer", sobretot si s'apliquen mesures que incrementin el cost dels desplaçaments en cotxe o que abarateixin el cost dels mitjans alternatius i si s'apel·la a la responsabilitat ambiental. En el cas dels col·lectius grans o de mitjana edat, i dels grups de rendes mitges o altes és més efectiu posar en valor els avantatges en termes de comoditat, de salut o de rapidesa dels transports no contaminants en contraposició al cotxe.
2.- Tenir present que a l'hora de dissenyar estratègies per fomentar el canvi d'hàbits de mobilitat, les campanyes informatives o de sensibilització són una bona opció per afavorir l'ús de la bicicleta o dels desplaçaments a peu, mentre que per incrementar l'ús dels transports col·lectius són més efectives les inversions en la millora de la qualitat, de la freqüència o de la reducció del preu.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.