ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 13: Acció climàtica

Malgrat les mesures que s’han anat adoptant des de fa anys per dissuadir sobre l'ús del vehicle privat dins les ciutats i per fer més atractius altres mitjans de transport més nets, els percentatges de desplaçaments urbans en cotxe continuen mantenint-se molt elevats

Els resultats d'una enquesta feta a 1.400 persones del Regne Unit d'entre 18 i 69 anys mostren que els factors sociodemogràfics són la principal explicació a aquesta inelasticitat de demanda, ja que els motius no són els mateixos per a tots els grups d'edat ni per a tots els nivells de renda






15/07/2024

En el cas de les persones de mitjana edat i grans, el poder adquisitiu i la insuficient sensibilitat per les qüestions mediambientals són alguns dels obstacles que fan difícil fer-los canviar d'hàbits de transport. No obstant això, la salut és un dels principals motius que pot arribar a afavorir un canvi de mitjà de transport habitual. En canvi, en el cas dels col·lectius més joves o amb menys recursos econòmics el canvi és més probable, i té com a principals factors desencadenants les mesures dissuasives i les campanyes de conscienciació.

Per a tots els grups d'edat, les campanyes de promoció i de familiarització amb l'ús de nous mitjans de transport són molt més efectives per a persuadir sobre la utilització de bicicletes, de serveis de cotxe compartit i de desplaçaments a peu que per a promoure el canvi cap a mitjans de transport col·lectius, probablement per l'efecte de la Covid-19.

Les conclusions d'aquest estudi poden ser molt útils per millorar l'efectivitat de les campanyes i de les polítiques per reduir l'ús del vehicle privat, sobretot pel què fa a:

1.- Tenir en compte els factors sociodemogràfics i segmentar els missatges: els joves i les persones amb rendes baixes són molt més fàcils de "convèncer", sobretot si s'apliquen mesures que incrementin el cost dels desplaçaments en cotxe o que abarateixin el cost dels mitjans alternatius i si s'apel·la a la responsabilitat ambiental. En el cas dels col·lectius grans o de mitjana edat, i dels grups de rendes mitges o altes és més efectiu posar en valor els avantatges en termes de comoditat, de salut o de rapidesa dels transports no contaminants en contraposició al cotxe.

2.- Tenir present que a l'hora de dissenyar estratègies per fomentar el canvi d'hàbits de mobilitat, les campanyes informatives o de sensibilització són una bona opció per afavorir l'ús de la bicicleta o dels desplaçaments a peu, mentre que per incrementar l'ús dels transports col·lectius són més efectives les inversions en la millora de la qualitat, de la freqüència o de la reducció del preu.