El Departament d’Educació ha activat el canal de compartició de dades amb els municipis que ha de servir per intercanviar informació d’abandonament de l’alumnat, amb l’objectiu de lluitar contra l’abandonament escolar prematur

Aquesta mesura ha de permetre als ajuntaments fer seguiment i orientació en cas de detecció de risc d’abandonament, i era una demanda històrica del món local






30/07/2024

El Departament ha començat aquest curs a demanar a l’alumnat un consentiment informat per tal de poder fer la traçabilitat, seguiment i orientació de cada cas en què es detecti de risc d’abandonament. A partir d’aquest consentiment, el Departament ha començat a disposar durant aquests mesos de les dades, primer a nivell intern i, a partir d’ara, també a nivell extern. A través de l’EACAT, la plataforma extranet de les Administracions catalanes, els municipis sol·licitaran i rebran les dades d’abandonament de l’alumnat.

L’abandonament escolar prematur inclou la població que no ha completat l’educació secundària obligatòria o que, havent-la finalitzat, no ha acabat la formació postobligatòria i no segueix cap mena d’educació o formació. L’abandonament està associat a factors de risc com ara més possibilitats d’atur, de feines mal remunerades, d’exclusió social o pobresa, i menys perspectives de progressió professional.

A més, de cara al curs vinent també es crearan unes comissions de seguiment a nivell territorial i central, compostes pel referent de la Inspecció educativa, l’educador social abans esmentat, membres dels Equips d’Assessorament Psicopedagògic (EAP), el Servei d'Orientació d'Àmbit Comunitari (SOAC) i agents locals. Es reuniran, com a mínim, trimestralment, amb l’objectiu de compartir les dades, fer el seguiment de les intervencions dutes a terme i avaluar periòdicament els resultats.

A través de l’EACAT, la plataforma extranet de les Administracions catalanes, els municipis poden sol·licitar les dades d’abandonament de l’alumnat, d’acord amb la Instrucció 1/2024, de 17 de juliol, per a la cessió de dades als ens locals en l’exercici de les competències en matèria de prevenció i intervenció en l’abandonament escolar en etapa d’estudis postobligatoris (DOGC núm. 9210, de 23 de juliol de 2024).