ODS número 4: Educació de Qualitat i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

Les dades evidencien que les desigualtats d'accés a activitats extraescolars o als casals d'estiu aprofundeixen les desigualtats educatives preexistents

Per pal·liar aquesta diferència d'oportunitats els ajuntaments ofereixen programes d'ajudes perquè el factor econòmic no sigui un obstacle per accedir a les activitats d'educació no formal però, per bé que és una contribució a favor de l'equitat, aquesta mesura per si sola no pot garantir la universalització de l'accés, ja sigui perquè els recursos no arriben per a totes les famílies que ho necessiten o perquè el nombre de places és insuficient






06/11/2024

Si no és possible que tots els infants participin en activitats fora escola, que siguin aquestes les que van a trobar els infants….O dit d'una altra manera, convertim la ciutat en un gran espai d'oportunitats educatives. Això és el que han començat a fer diverses ciutats d'arreu del món que, com Philadelphia amb el seu programa de "Carrers jugables", han transformat l'ecosistema urbà per integrar-hi (de manera permanent o en certs períodes de l'any) experiències d'aprenentatge: jocs, espais de lectura, tallers, activitats de psicomotricitat, etc.

Les evidències sobre l'impacte d'aquest programa demostren l'efecte positiu que té la creació d'entorns urbans educadors ja que els infants que hi participen milloren les seves habilitats lingüístiques, matemàtiques i socials d'una manera lúdica i socialment inclusiva. Però aquest no és l'únic benefici; que hi hagi oportunitats de joc i d'aprenentatge als carrers de les ciutats també és una eina per combatre l'aïllament social dels infants, per reforçar els vincles comunitaris i per dinamitzar l'ecosistema urbà.