ODS número 11: Ciutats i comunitats sostenibles, i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides

Aquesta guia parteix de la idea que la infància té dret a ser escoltada i consultada sobre les situacions que els afecten. Les seves opinions, doncs, són necessàries i han de ser incorporades, com a usuaris/es potencials, quan es dissenya o es reforma un espai públic.






30/12/2024

És responsabilitat dels serveis municipals i equips tècnics incloure aquesta mirada a l’hora de planificar els projectes de reforma, el què requereix adaptar els processos participatius a les particularitats i les necessitats d’aquest col·lectiu. No són els infants els que s’han d’adaptar als processos participatius o quedar-ne exclosos sinó que són aquests els que han de ser organitzats des de la perspectiva infantil.

A l’hora de planificar un procés de participació amb infants és important saber amb antelació un seguit d'aspectes que ens permetran conèixer les característiques del grup amb el qual es treballarà i, per tant, decidir quines són les dinàmiques i activitats més adequades:

1) ens dirigim a un grup d’infants ja configurat prèviament? Quina és la seva vinculació? (grup classe, casal, esplai, extraescolar...),

2) aquest grup d’infants té algunes necessitats específiques que cal tenir en compte?,

3) quin és el moment evolutiu en el qual es troben?,

4) quin és el nombre d'infants participants? i

5) alguna persona referent del grup estarà present en la dinamització?

És en funció de les respostes a aquestes preguntes que es pot començar a dissenyar el procés que, tenint en compte que es tracta d'infants, s'ha de presentar com una experiència entretinguda i enriquidora: oferint diferents maneres i intensitats d'implicació, preveient diferents mètodes d'expressió, evitant el vocabulari tècnic i incloent algun component lúdic (passaport d'exploració, gimcana, ruta participativa, joc de construcció, etc.).

El valor d'aquest tipus de processos no només rau en les aportacions que es recullen sinó també en l'aprenentatge que adquireixen els nens i nenes sobre la importància d'exercir els seus drets, d'aportar les seves opinions i d'assumir les seves responsabilitats com a membres actius i compromesos de la comunitat on viuen.