ODS número 10: Reducció de les Desigualtats i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides

El canvi climàtic, la crisi energètica, la fractura digital, la crisi de l'habitatge, la gestió de residus, la mobilitat sostenible…

Hi ha multitud de reptes als que s'enfronten actualment els governs europeus, la solució dels quals requereix de la mobilització de les comunitats

I malgrat que els col·lectius desafavorits són els més exposats als efectes de molts d'aquests problemes són els que menys estan participant dels debats sobre com afrontar-los i sobre quines són les mesures necessàries per compensar-ne l'impacte social






17/01/2025

Tenint en compte la complexitat dels desafiaments i la situació de "canvi d'era" en la que ens trobem és de gran importància que la veu d'aquests col·lectius (nouvinguts, persones amb rendes baixes, col·lectius en risc de pobresa, joves, minories ètniques, etc.), tradicionalment absents dels fòrums de representació política, estigui present en el disseny de les estratègies de transformació.

Però la seva situació d'exclusió social, de desafecció respecte les institucions públiques i d'allunyament respecte els "canals" formals de representació (social, econòmica i política) fa que sigui molt difícil arribar-hi pels "mètodes" tradicionals i, per tant, que sigui necessari trobar mecanismes innovadors per atreure'ls:

- Identificant i eliminant els obstacles que en dificulten la implicació: per exemple oferint-los "compensacions" a la seva participació (en forma de vals de serveis, ajudes econòmiques o beques), incloent el procés participatiu com a part d'una activitat social/lúdica (dinar popular, torneig esportiu, fira d’entitats, etc.), organitzant les activitats en horaris i localitzacions que els siguin "còmodes", etc.

- Anant a "buscar-los” de manera proactiva i en un context informal: a través dels treballadors socials, enviant una representació al barri que parli amb els veïns i veïnes a peu de carrer, recorrent a "persones intermediàries" o líders d'opinió de la comunitat, organitzant reunions-conversa al centre cívic del barri, etc.

- Utilitzant un llenguatge i unes pautes d'organització senzills i fàcilment intel·ligibles.

- Creant un clima de confiança: és essencial que els representants d'aquests col·lectius que acabin participant se sentin "escoltats" en un pla d'igualtat amb la resta d'interlocutors, que tinguin capacitat d'influència en les decisions, que rebin feed-back, que hi hagi la màxima transparència, etc.

Aconseguir la mobilització d'aquests col·lectius no és només un pas endavant en la gestió col·lectiva del canvi d'època en el que estem immersos com a societats, sinó que també pot ser una valuosa contribució a trencar (o disminuir) el seu distanciament respecte els canals de participació política convencionals.