Decret llei 3/2025, de 4 de març, publicada al DOGC número 9365, de 6 de març de 2025

07/03/2025

El Decret llei 3/2025, de 4 de març, estableix mesures urgents en matèria de contractació pública a Catalunya.

El Decret llei es dicta en base a l'article 159.3 de l'Estatut de autonomia de Catalunya, que estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre organització i competències en matèria de contractació dels òrgans de les administracions públiques catalanes i sobre les regles d'execució, modificació i extinció dels contractes de l'Administració, en allò que no estigui afectat per l'article 149.1.18 de la Constitució.

Les modificacions proposades obeeixen a la necessitat de corregir necessitats i deficiències que sorgeixen en els processos de contractació pública, agilitar-los i, en conseqüència, millorar el funcionament dels serveis públics.

Aquest Decret llei introdueix mesures per garantir l'execució correcta de les obres en determinats supòsits en què la contractació conjunta de l'elaboració del projecte i l'execució de l'obra resulta la millor opció i també per simplificar la tramitació d'aquests expedients, així com garantir els principis de competència i concurrència i facilitar l'accés de les petites i mitjanes empreses a les licitacions públiques i, en definitiva, per millorar la qualitat en la contractació pública.

El Decret llei es compon de sis articles, una disposició addicional i una disposició final.

Article 1. Modificació del text refós de la Llei 4/1985, del 29 de març, de l'Estatut de l'empresa pública catalana.

Aquest article afecta exclusivament a la Generalitat de Catalunya i a les entitats del seu sector públic, en tant que és a ells a qui aplica l’Estatut de l’empresa pública catalana.

El Decret llei modifica la regulació de l’empresa pública Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU. i determina l'obligatorietat dels departaments de la Generalitat de Catalunya i els organismes i les entitats del seu sector públic d’encarregar-li la gestió del procés de licitació i d'adjudicació, i formalització posterior dels contractes amb els adjudicataris i la gestió de la direcció i el seguiment integral de l'execució de les obres que tinguin un valor estimat del contracte superior a 15.000.000 d'euros, IVA exclòs, i la redacció dels estudis i projectes que tinguin un valor estimat del contracte superior a 2.000.000 d'euros, IVA exclòs.

Article 2. Contractació conjunta en els contracte d’obra pública i en els d’edificació

El Decret llei permet contractar simultàniament el projecte i l'execució de les obres quan concorri algun dels supòsits següents:

a) Quan la durada de les obres sigui inferior o igual a un any.

b) En els contractes d'obra amb valor estimat del contracte igual o inferior al llindar establert per al procediment obert simplificat.

c) En les obres en matèria d'eficiència energètica, sostenibilitat o qualsevol actuació que contribueixi a la mitigació del canvi climàtic.

d) En els supòsits de tramitació urgent de l'expedient o en els que s'utilitzi el procediment negociat per imperiosa urgència.

e) Quan per motius d'eficiència es justifiqui que la contractació conjunta és necessària per a l'execució correcta de les obres o pot afectar de forma significativa una execució millor.

f) Quan l'actuació estigui vinculada a una actuació, programa o pla estratègic aprovat pel Govern, amb un calendari d'execució establert, sempre que això permeti assolir els objectius d'eficàcia, simplificació i celeritat.

Article 3. Divisió del contracte en lots

Els contractes s’han de dividir en lots sempre que sigui tècnicament possible.

El Decret llei estableix que, si no es divideix en lots, s’han d'identificar, concretar i acreditar les raons tècniques i les conseqüències de no fer-ho.

Igualment estableix que en contractes dividits en lots equivalents es limitin el nombre de lots per als quals un mateix operador econòmic pot presentar oferta o el nombre de lots que se li puguin adjudicar.

Així mateix, també es disposa que s'han d'establir limitacions en els contractes dividits en lots no equivalents, quan existeixi el risc d'afectació en la concurrència.

Les limitacions no resultaran d'aplicació quan puguin comportar que un o diversos lots quedin deserts.

Article 4. Pagaments menors

Segons el Decret llei es consideren pagaments menors, als efectes de la seva tramitació, els contractes d'obres, serveis i subministraments amb un valor estimat igual o inferior a 5.000 euros (sense IVA); sempre que els operadors econòmics tinguin capacitat d’obrar i comptin amb l’habilitació professional necessària.

S’estableix que no cal seguir un procés de contractació; només es requereix l’aprovació de la despesa i la incorporació de la factura corresponent i no és necessària cap altra tramitació més enllà dels actes de gestió pressupostària.

Aquesta consideració de pagaments menors no altera el règim de publicitat establert per la normativa catalana de transparència.

Es disposa que es poden subscriure diversos contractes de pagaments menors per cobrir necessitats periòdiques sempre el valor estimat en conjunt dels diversos contractes no excedeixi en una mateixa anualitat el límit màxim per a la contractació menor que correspongui a la tipologia de contracte de què es tracti.

S’estableix que cal diversificar els proveïdors per evitar concentrar la despesa en una única empresa.

Article 5. Subcontractació

S’estableix que les empreses subcontractistes han de complir les mateixes obligacions laborals, socials i ambientals que les contractistes.

L’òrgan de contractació, a instàncies del responsable del contracte, en cas d’incompliment, pot exigir a la contractista substituir la subcontractista o que assumeixi directament l’execució.

S’estableix l’obligatorietat per les contractistes d’expedir a les subcontractistes, en el termini de 10 dies, certificats de bona execució, si així ho demanen, i caldrà lliurar una còpia al responsable del contracte.

En els contractes de serveis i obres subjectes a regulació harmonitzada, el contractista ha de presentar a l'òrgan de contractació, juntament amb la notificació de la subcontractació, una còpia dels contractes subscrits amb les subcontractistes, si així es requereix.

En els contractes de serveis i obres subjectes a regulació harmonitzada, quan la subcontractació amb un operador econòmic sigui igual o superior al 10% del preu del contracte, aquest té dret a sol·licitar el pagament a l'òrgan de contractació en cas de demora de la contractista superior a un mes.

El poder adjudicador requerirà a la contractista principal perquè justifiqui el pagament o indiqui motius per no fer-lo. Si la contractista no acredita el pagament en 15 dies naturals, es farà el pagament directe a la subcontractista i es descomptarà de les factures pendents de la contractista o, si cal, de la seva garantia.

Article 6. Modificació de la Llei 12/2017, del 6 de juliol, de l'arquitectura

S’estableix que la licitació dels concursos de projectes arquitectònics ha de tenir criteris clars i no discriminatoris a les bases del concurs.

S’estableix igualment que la contractació conjunta de redacció de projecte i execució d'obra passa a ser excepcional, només permesa en els casos previstos per la legislació.

Disposició addicional: Règim d'excepcionalitat dels encàrrecs a Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU

Durant l’any 2025, es justifica la urgència en habitatge, salut i energies renovables per permetre l'adjudicació directa a Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU.

El Decret llei entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

L’article 1, al modificar l'Estatut de l'empresa pública catalana, es refereix exclusivament a tots els òrgans de contractació de la Generalitat de Catalunya i a les entitats del seu sector públic, a qui aplica específicament l’Estatut.

La resta dels articles del Decret llei es refereixen als "òrgans de contractació de Catalunya”, sense mencionar específicament l'aplicació a les administracions locals.

No obstant això, hem d’entendre inclosos els òrgans de contractació de les diferents entitats locals dins dels "òrgans de contractació de Catalunya”.