Decret-llei 2/2025, de 25 de febrer, publicat al DOGC número 9359, de 26 de febrer de 2025

27/02/2025

El decret llei aborda la problemàtica de l'accés a l'habitatge i adopta mesures urgents que permetin garantir-lo, mitjançant diverses modificacions legislatives:

1. Mesures en matèria d'obra pública (Títol I)

Modificació de la Llei 3/2017, de 4 de juliol, de l’obra pública per evitar contradiccions en la tramitació de projectes d'obres públiques. Es clarifiquen requisits i procediments per evitar interpretacions errònies.

2. Mesures administratives (Títol II)

Modificació de la Llei 13/1996, del Registre i el dipòsit de fiances dels contractes de lloguer de finques urbanes, per concretar el destí de les fiances dipositades a l'Institut Català del Sòl. Es destinaran a inversions en habitatge públic amb protecció oficial, preservant l’obligació de mantenir un mínim del 5% disponible per cancel·lacions i devolucions.

3. Mesures en matèria d'urbanisme i habitatge (Títol III)

3.1 Mesures en matèria d’urbanisme

Modificació del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'urbanisme, per millorar la transparència, gestió i agilitat del planejament urbanístic:

• Accés a la informació urbanística

Garantia d’accés telemàtic als instruments de planejament i gestió urbanística en format interoperable. Les formes de consulta i divulgació d'aquesta informació es desenvoluparan per reglament.

Els ajuntaments han de trametre a la Generalitat, en el termini de 2 mesos, els instruments de gestió urbanística aprovats i de les seves modificacions.

• Restriccions en l'ús del sòl

Es determina que el planejament només pot establir condicionants en els usos del sòl si aquests compleixen amb la Directiva de serveis europea, sempre seguint principis de necessitat, proporcionalitat i no-discriminació.

• Normativa sobre ocupació del sòl urbà i edificació

Possibilitat d'instal·lacions en espais no edificats per reduir demanda energètica amb límits d'altura i ocupació.

Permís per a projectes de rehabilitació d’edificis que ocupin sòls reservats si són indispensables per a ascensors o eficiència energètica.

• Cessió de sòl i urbanització

Reducció a la meitat del percentatge de cessió de sòl en promocions socials sense ànim de lucre destinades a habitatge amb protecció oficial.

Eliminació de consorcis urbanístics a les AREs, substituint-los per convenis urbanístics.

• Facilitats per a explotacions rústiques

Permís per a instal·lacions de producció d’energia renovable per autoconsum en zones urbanístiques limítrofes.

Possibilitat que descendents de titulars d’explotacions agràries puguin promoure habitatges familiars al municipi.

• Modificacions en planejament i protecció del sòl

Flexibilització de la qualificació de sòl urbanitzable delimitat i no delimitat.

Augment del percentatge de reserva de sòl per a habitatge amb protecció oficial en transformacions urbanístiques.

Es fixen excepcions en la reserva de sòl per a equipaments docents i sanitaris.

Es regula la figura dels plans urbanístics per a la implantació d'actuacions declarades d'interès general superior com instruments de planejament que permeten desenvolupar projectes de rellevància excepcional.

• Mesures per a urbanitzacions amb dèficits urbanístics

Regulació especial per a urbanitzacions de les dècades de 1960-70 en sòl no urbanitzable.

Possibilitat de regularitzar-les com a sòl urbà no consolidat amb obligacions de cessió de sòl i adequació de serveis.

• Simplificació de llicències urbanístiques

Creació d'una llicència bàsica prèvia per a agilitzar habitatges de protecció pública, amb validació posterior dels paràmetres urbanístics.

Modificació del Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'urbanisme

• Es garanteix l’accés públic als instruments de planejament i de gestió urbanística.

Qualsevol persona pot consultar-los en tot moment i sol·licitar còpies a l’ajuntament o al Registre urbanístic de Catalunya.

Els ajuntaments han de disposar d’un exemplar complet i facilitar còpies a qui les sol·liciti.

Es fomenta la consulta per mitjans telemàtics i en format interoperable per millorar l’accés a la informació.

S’assegura la consulta telemàtica, com a mínim, de la memòria, les normes urbanístiques i els plànols d’ordenació dels instruments de planejament i gestió urbanística.

Registre urbanístic de Catalunya

Es reforça la funció del Registre urbanístic de Catalunya per garantir la publicitat dels instruments urbanístics.

La consulta es podrà fer presencialment o per mitjans telemàtics, assegurant el format interoperable.

Les comissions territorials d’urbanisme seran responsables de recopilar, dipositar i gestionar la informació relativa als instruments urbanístics vigents

3.2 Mesures en matèria d’habitatge

Modificació de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge.

• Ampliació del dret de tanteig i retracte

L'Administració de la Generalitat pot exercir el dret de tanteig i retracte en zones declarades mercat residencial tensat.

• Nous programes de foment de l’accés a l’habitatge

Es permet establir programes específics de foment de l’accés a l’habitatge i de rehabilitació com a criteris per a l'adjudicació d’habitatges amb protecció oficial​

• Règim de preus dels habitatges amb protecció oficial

Els preus màxims de venda i de lloguer dels habitatges de protecció oficial es determinen segons els articles 83 bis i 83 ter, o els programes de foment de l'accés a l'habitatge i rehabilitació​

• Termini d’inscripció en el Registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial

La inscripció en el Registre de sol·licitants d'habitatge amb protecció oficial tindrà una caducitat de dos anys, llevat de si es renova amb una declaració responsable​

• Prioritat en l'adjudicació d'habitatges amb protecció oficial

Els promotors poden establir procediments d’adjudicació prioritària per a persones inscrites al Registre de sol·licitants d'habitatge amb protecció oficial, tenint en compte l'antiguitat de la inscripció​

Els sol·licitants que no participin en el procediment poden perdre la inscripció, llevat de si justifiquen que l'habitatge ofert no és adequat per a la seva unitat de convivència​

• Obligacions de subministrament de dades

Es tipifica com a infracció negar-se a subministrar dades a l’Administració sobre habitatges buits, habitatges ocupats sense títol habilitant o el Registre de grans tenidors​

• Creació del Registre de grans tenidors

Es crea el Registre de grans tenidors d’habitatge, que depèn de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, per a la inscripció de persones físiques i jurídiques que siguin grans tenidors​

La inscripció en aquest registre serà obligatòria i l'Administració podrà consultar la informació per regular l’ús dels habitatges​

Modificació del Decret llei 1/2015, de 24 de març, de mesures extraordinàries i urgents per a la mobilització dels habitatges provinents de processos d'execució hipotecària, per ampliar els supòsits en què l'Administració pot exercir drets de tanteig i retracte per poder adquirir habitatges en zones de mercat residencial tensat i per establir excepcions en l’exercici d’aquests drets quan afectin persones inscrites al Registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial o es destinin a habitatges amb protecció oficial.

S’estableix la qualificació permanent dels habitatges adquirits via tanteig i retracte com a habitatge amb protecció oficial.

Modificació de la Llei 11/2022, de 29 de desembre, de millorament urbà, ambiental i social dels barris i les viles, per simplificar els tràmits per a la seva aplicació, eliminant la necessitat d’un desenvolupament reglamentari específic.

Modificació de Decret llei 17/2019, de 23 de desembre, de mesures urgents per millorar l'accés a l'habitatge, amb l’actualització dels preus de venda i rendes màximes per garantir la viabilitat de promocions d’habitatge amb protecció oficial.

Modificació de la Llei 12/2017, de 6 de juliol, de l'arquitectura, per simplificar tràmits administratius en la contractació de projectes per a la construcció d’habitatges amb protecció oficial.

Modificació del Decret llei 1/2009, de 22 de desembre, d'ordenació d'equipaments comercials, per tal d'adaptar la norma a les circumstàncies sobre les noves modalitats d'habitatge, com el "coliving” o allotjaments compartits.