Comptar amb un sector del petit comerç pròsper és fonamental per mantenir el dinamisme econòmic i la vitalitat de les ciutats europees, així com per conservar un sector minorista a les zones rurals. El comerç minorista és una important font d'ocupació i d'activitat econòmica, un teixit que vertebra les comunitats i una xarxa que ofereix serveis de proximitat, accessibles i personalitzats
28/05/2018
Però en les darreres dècades han aparegut múltiples desafiaments per a la sostenibilitat del comerç local: generalització dels grans magatzems, revolució digital, canvi d'hàbits dels consumidors, etc. Davant d'aquest complex escenari la guia ofereix als governs locals un recull de bones pràctiques de suport i de transformació del sector comercial.
El punt de partida de qualsevol pla de trasformació ha de ser la radiografia del municipi: situació actual, fortaleses, riscos, debilitats i amenaces. Una vegada obtingut el diagnòstic es recomana utilitzar com a palanques de canvi:
1 – La modernització de les infraestructures digitals i públiques: millora de les connexions telemàtiques, promoció de les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies, i millora de l'atractiu físic i de l'accessibilitat de les zones comercials. S'exposen experiències de: municipis del Regne Unit (assessorament en la digitalització dels comerços del municipi) i d'Àustria (creació d'un directori digital de comerços), d'Alemanya (servei que facilita l'allotjament de pàgines web en la plataforma ebay) o de Lisboa (tallers de formació als comerciants en matèria de tecnologies digitals).
2 - Facilitar informació rellevant sobre hàbits de consum i tendències de mercat. S'exposen bones pràctiques de Grècia (que ha creat un observatori per als comerciants que ofereix indicadors cartogràfics de concentració de minoristes i de consumidors) i de Luxemburg (que ha creat una plataforma amb informació estadística sobre comportament dels consumidors).
3 – La creació d'una xarxa de petit comerç: amb l'objectiu de facilitar la cooperació entre comerciants, de què mantenir contactes amb l'ajuntament i d'aconseguir economies d'escala en els esforços de modernització. S'exposen les experiències d'Amsterdam (on es va impulsar la Comunitat de Minoristes 9 Streets) i de Linz, Àustria (amb l'impuls d'una marca comuna que agrupava tots els comerços del municipi que va desembocar en la creació d'una plataforma virtual compartida).
4 – L’ajuda a la comercialització i a la promoció: mitjançant motors de cerca i plataformes en línia, sistemes de comunicació amb els consumidors (xarxes socials) i d'altres activitats promocionals (fires, cupons, concursos, campanyes de fidelització, etc.). S'exposen les experiències de Vetrina Toscana, Itàlia (campanyes de promoció de la gastronomia local amb la creació d'una marca comuna i un equip de comunicació que promou campanyes a les xarxes socials), o Great Gloucestershire High Street, Regne Unit (campanya sobre el comerç local a través de les xarxes socials 'Què en penses?' d'intercanvi d'opinions i de divulgació d'ofertes).
Finalment, és essencial mesurar periòdicament l'impacte de les mesures adoptades amb indicadors quantitatius i qualitatius: opinions a través de les xarxes, trànsit de visites a les plataformes on line de promoció del comerç local, afluència de persones a les zones comercials, trànsit de vehicles, evolució del nombre de comerços, etc.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.