ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures, ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 13: Acció climàtica

L'augment de la proporció de vehicles elèctrics (que actualment estan exempts a la majoria de països de pagar l'impost de circulació i que lògicament no paguen cap dels impostos indirectes associats al consum de gasolina/gasoil) combinat amb la necessitat de reduir les emissions contaminants i d'afavorir l'ús de sistemes de transports no contaminants obliga a redissenyar tot el sistema de fiscalitat relacionat amb la mobilitat per fer-lo sostenible i eficaç






26/06/2024

Per tal que el nou model permeti finançar el manteniment de la xarxa viària d'una manera socialment equitativa el document recomana passar de l'actual sistema de fiscalitat uniforme i lineal a un innovador sistema de pagament dinàmic (per "quilòmetre circulat”) amb alguns factors de correcció: 1) els vehicles de zero emissions haurien de pagar un import per quilòmetre calculat sobre la base del pes del vehicle però inferior en qualsevol cas als vehicles propulsats per combustibles fòssils, 2) tots els vehicles podrien tenir una quantitat de quilòmetres exempts de pagament que seria superior en el cas dels ciutadans i ciutadanes que resideixen en zones remotes o sense serveis de transport públic, o de col·lectius amb necessitats específiques (persones amb discapacitat, famílies desafavorides, etc.), i 3) l'import a pagar també podria ser variable en funció de l'horari, del nivell de contaminació existent i de si es vol accedir a una zona urbana.

Aquesta arquitectura fiscal resol moltes de les mancances que tenen els (arcaics) sistemes vigents actualment a la majoria de països, ja que permet: obtenir una recaptació suficient, aplicar una pressió fiscal proporcional a l’impacte ambiental generat i a l’ús de la infraestructura viària realitzat, mantenir un mínim de quilòmetres exempts de pagament considerant-los com a "dret de mobilitat”, i modular-lo per adequar-lo a col·lectius amb necessitats específiques.