ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

Les noves tecnologies estan modificant des de fa anys, de manera gradual i a vegades imperceptible, els sistemes de transport públic

Amb l’aplicació de les eines i polítiques adequades la tecnologia actual pot accelerar aquesta transformació possibilitant un salt endavant en la qualitat, en la velocitat, en la comoditat i en la reducció de costos dels serveis de transport






18/09/2024

L'aplicació de les noves tecnologies a la xarxa de transport públics ha passat de ser una oportunitat a ser una realitat a la majoria de municipis, que han anat equipant els vehicles, des d'autobusos fins a camions d'escombraries, amb dispositius connectats que permeten conèixer-ne la localització a temps real, detectar incidents, identificar condicions perilloses, reportar vies deteriorades que requereixen operacions de manteniment o recopilar dades (d'horaris, temps de trajecte, usuaris, congestions, retards, velocitat mitjana, etc.) que són de gran valor per optimitzar la gestió del servei.

Un bon exemple de les possibilitats que ofereix actualment la tecnologia aplicada a aquesta matèria és la instal·lació de càmeres amb intel·ligència artificial en els autobusos urbans de Memphis (Tennesse) o del Districte Sanitari de Costa Mesa (Califòrnia) que, gràcies a un software desenvolupat en col·laboració amb les empreses tecnològiques Egen i Google, permeten detectar i reportar de manera automàtica als serveis municipals competents la localització de carrers amb paviments deteriorats i edificis abandonats.

Els ajuntaments es troben, doncs, davant l'oportunitat de fer realitat un canvi de paradigma en la gestió dels serveis urbans que, amb els recursos tecnològics i de capacitació adequats, els pot permetre: passar d'una operativa basada en mètodes reactius a una metodologia preventiva o fins i tot predictiva, estalviar una elevada quantitat de recursos humans i econòmics dedicats fins ara a funcions de supervisió o control i que ara es poden destinar a millorar la qualitat o la freqüència del servei, simplificar i fer més confortable la utilització dels transports públics, o optimitzar l'ús de les infraestructures disponibles.