ODS número 5: Igualtat de Gènere, ODS número 10: Reducció de les Desigualtats i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

Amb les condicions adequades els serveis de transport públic poden ser una valuosa eina per afavorir la igualtat de gènere; en canvi, quan no es donen aquestes condicions es produeix l’efecte contrari i s’agreuja el risc d’exclusió dels col·lectius vulnerables






14/02/2025

La insuficient oferta de transport públic, el preu excessiu dels títols de transport, la inseguretat en vehicles/estacions o unes normes socials massa restrictives són factors que afecten especialment la població més vulnerable, com són les dones. Tenint en compte que habitualment són col·lectius amb menys possibilitats d’accés a vehicles privats, aquesta situació afecta de manera molt significativa els seus drets de mobilitat i, per tant, d'accés a oportunitats laborals, educatives o de serveis públics.

A l’altre extrem, disposar d’una xarxa de transport públic segura, que arribi a tota la ciutat, amb un preu assequible i en un context de normes socials igualitàries és un escenari que afavoreix l'empoderament d’aquests col·lectius i, per tant, que contribueix a reduir les desigualtats.

La principal conclusió que es desprèn d’aquests resultats apunta a la importància de tenir en compte la perspectiva de gènere a l’hora de planificar els sistemes de mobilitat urbana. Aspectes tan diversos com la ubicació de les parades, la freqüència de pas, els horaris, el preu, els sistemes de seguretat, la formació dels treballadors i treballadores o la disponibilitat de dades d'ús desagregades per sexe són molt determinants a l’hora d’afavorir o de dificultar l’ús dels transports públics per part de les dones (i de la resta de col·lectius vulnerables). Quelcom que cal prioritzar si volem avançar cap a l'equitat del dret a la mobilitat i cap a la descarbonització de les ciutats.