Resolució IFE/3841/2024, de 28 d’octubre, publicada al DOGC número 9279, de 30 d’octubre de 2024

30/10/2024

Aquesta resolució estableix una transferència de 23.141.031,38 euros per finançar serveis de cura per a infants i adolescents de 0 a 16 anys, gestionats per ajuntaments de més de 20.000 habitants i consells comarcals especificats en l’annex 1. La despesa s'imputa a dues partides pressupostàries, amb càrrec a la partida IF0302 D/460000100/316F/0062, per un import d’1.549.953,05 euros, i a la partida IF0302 D/460000101/316F/0000, per un import de 21.591.078,33 euros, totes dues amb codi finalista FPROGSOC. Es permet executar aquesta despesa al llarg dels anys 2024 i 2025.

Es regula el pagament de l’import de la transferència per als ens locals especificats en l’annex 1, segons l’import detallat a l’annex 2, i es determina que es tramitarà a partir de la publicació de la Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). L’atorgament no exigeix haver estat beneficiari de resolucions anteriors del mateix programa, llevat del cas dels beneficiaris de l’any anterior, que hauran de justificar les despeses del 2023.

Els ens locals hauran d’haver presentat a través de l’EACAT la sol·licitud de 2024 i la memòria justificativa i econòmica per tramitar la transferència. La Resolució també detalla les condicions d’execució dels fons transferits. Els serveis de cura s’adrecen a infants i adolescents de 0 a 16 anys en activitats de lleure fora del període escolar, com ludoteques, casals en períodes de vacances, serveis de cura puntual (en equipaments fixos o itinerants o a domicili), espais d'acollida escolar fora de l'horari lectiu, colònies i campaments, entre altres activitats similars, excloent-ne les activitats educatives extraescolars. S’utilitzaran preferentment espais públics per a aquestes activitats; en casos excepcionals es podran utilitzar espais privats amb autorització prèvia.

Les despeses elegibles es distribueixen en les actuacions següents: ludoteques, casals en períodes no lectius, serveis de cura puntual en equipaments o a domicili, espais d’acollida fora d’horari escolar, colònies o campaments, sensibilització i formació en corresponsabilitat i cures, adequació de locals, informació, planificació i coordinació. Les actuacions han d’incloure accions de sensibilització en igualtat de gènere i corresponsabilitat en les cures.

Es determina que un mínim del 84% dels fons es destinarà a serveis de cura i creació d’ocupació de qualitat, mentre que almenys un 3% es dedicarà a accions de formació i sensibilització en corresponsabilitat, especialment en la transformació de les masculinitats. Els col·lectius prioritaris seran les famílies amb càrregues de cura, monoparentals, mares víctimes de violències masclistes, dones autònomes, migrants, amb discapacitat o en risc d’exclusió social. Els serveis han de considerar el nivell de renda i càrregues familiars en els criteris d’accés.

La prestació dels serveis serà a càrrec de personal qualificat en educació infantil, animació sociocultural i altres especialitats anàlogues, i es prioritzaran els professionals amb formació en igualtat de gènere. En la contractació s’aplicarà el conveni col·lectiu sectorial pertinent.

Els ens locals han de complir amb les instruccions de senyalització dels serveis amb la imatge gràfica del Pla corresponsables, incloent-hi els logotips oficials del Ministeri d’Igualtat, la Generalitat de Catalunya i el programa «Temps per cures», seguint les indicacions de difusió establertes a la resolució. L’incompliment de les obligacions de difusió implicarà el requeriment de mesures correctores o, en cas d’incompliment total, el reintegrament dels fons.

Les despeses finançades han d’ajustar-se a la normativa vigent i poden ser gestionades directament pels ens locals o a través de contractació, cooperació amb entitats del tercer sector o AFA/AMPA. Els contractes adjudicats amb aquests fons s’han de sotmetre a la normativa de contractació pública, incorporant clàusules d’igualtat de gènere. Es fomentarà la gratuïtat dels serveis per a famílies amb menys ingressos, i qualsevol ingrés derivat de quotes per famílies amb ingressos més elevats s’haurà de reinvertir en els serveis mateixos.

Queda exclòs el finançament de despeses dels capítols 6 a 9 del pressupost de despeses, exceptuant el capítol 1 si es tracta de personal temporal. També queden excloses les prestacions econòmiques directes a famílies i despeses relatives al personal dels centres d’educació infantil.

El període d’execució dels serveis abasta de l’1 de gener de 2024 al 31 de desembre de 2025, amb dos terminis de justificació: 28 de febrer de 2025 per a les activitats del 2024 i 28 de febrer de 2026 per a les del 2025. Els ens locals han d’informar de l’execució dels projectes i qualsevol incidència que n’afecti el desenvolupament.

La justificació dels fons inclourà un certificat de costos, una memòria tècnica i un certificat de l’interventor local, seguint els models establerts pel Departament d'Igualtat i Feminisme. En cas que la despesa s’executi en dos exercicis, es realitzarà una comprovació anual. Els consells comarcals hauran de presentar certificats dels ajuntaments per a les despeses de transferència als ajuntaments de menys de 20.000 habitants.

Finalment, els estats comptables de cada entitat hauran d’incloure la relació d’actuacions i despeses derivades dels fons transferits en la memòria anual. Aquesta resolució substitueix la notificació individual, i contra ella es pot presentar requeriment previ davant la consellera d'Igualtat i Feminisme en dos mesos, o bé recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.