07/03/2024

L’FMC s'adhereix a l'Aliança Educació 360 per defensar i promoure una educació que connecti aprenentatges i agents educatius per oferir més i millors oportunitats per a tothom

140.000 infants i joves de Catalunya no participa de cap activitat extraescolar i més de 336.000 no fa cap activitat de lleure durant l’estiu

El govern de la Generalitat ja ha expressat el compromís de fer un pla d'educació a temps complet. L’FMC demana que aquest pla es dissenyi i s’implementi amb la col·laboració dels ajuntaments

La Federació de Municipis de Catalunya ha anunciat el seu compromís en defensar i promoure una política d'educació a temps complet per a Catalunya, amb un enfocament articulat des del món local. Per fer-ho possible, l’FMC s’adhereix a l'Aliança Educació 360, una iniciativa política, educativa i social que agrupa més de tres-centes setanta organitzacions que defensen i treballen per una educació que connecti aprenentatges i agents educatius per oferir més i millors oportunitats per a tothom. 

Per garantir una educació a temps complet per a tots els infants, adolescents i joves, és necessari treballar des d’una perspectiva d’ecosistema educatiu local i, per articular tots els actors que han d’estar implicats, els ajuntaments són un actor imprescindible. Per això, la suma d’esforços entre la Federació i l’Aliança Educació 360 permetrà avançar cap a una política de país d’educació a temps complet, tal com ha expressat el govern de la Generalitat, garantint que s’articuli a través dels municipis. 

La participació en activitats extraescolars i d’estiu a Catalunya està molt generalitzada, però s’hi amaguen grans desigualtats depenent de la situació socioeconòmica de les famílies. 140.000 infants i joves catalans no participen de cap activitat extraescolar durant el curs i 336.000 no accedeixen a cap activitat de lleure durant els mesos d’estiu. Com ha apuntat el president de l’FMC i alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, "cal un pacte de país” per garantir l’equitat en les oportunitats educatives, "els municipis a vegades no som conscients que ja estem fent polítiques d’educació a temps complet”, ha afegit.

Catalunya compta amb un ric bagatge de polítiques locals i ajuntaments amb una llarga trajectòria a l’hora de reconèixer, garantir i connectar oportunitats educatives i articular ecosistemes educatius locals. Tanmateix, aquestes iniciatives són desiguals a nivell territorial i no disposen d’un marc compartit ni un finançament estable. L’Aliança Educació 360 ha fet arribar al govern de la Generalitat una proposta per bastir una política de país, de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i el món local, per avançar cap a una educació a temps complet, començant per assegurar oportunitats educatives extraescolars i d’estiu per a tots els infants i adolescents. Aquesta política de país "ha de ser interdepartamental -amb la participació de diverses conselleries-, interadministrativa -en col·laboració amb els ens locals-, i amb finançament estable”, com ha apuntat Enric Aragonès, director de l’Aliança Educació 360. 

La participació del món local en el disseny, el desplegament i l’aplicació del futur pla d’educació a temps complet anunciat pel govern de la Generalitat ha "d’implicar a tots els agents educatius del municipi, seguint la forma de treballar que ja s’utilitza des de fa anys en els Plans Educatius d’Entorn”. Així ha recordat la vicepresidenta i presidenta de l’àrea d'educació de l’FMC, Alba Pijuan, la importància d’un desplegament tenint en compte les singularitats i els ecosistemes educatius de cada territori. 

Com ha apuntat l’alcalde de Martorell i vicepresident de l’FMC, Xavier Fonollosa, quan explicava la política pionera que han desenvolupat de garantia d’extraescolars públiques, gratuïtes i universals per a tots els infants i joves de Martorell, "una societat moderna, pròspera, cohesionada i democràtica només ho serà si inverteix en educació”.