15/11/2024
La sessió que s’està celebrant aquest matí incorpora un espai de diàleg, que la Federació de Municipis de Catalunya ja va encetar fa diverses edicions, en el que dues persones especialistes de perfil complementari reflexionen amb els i les assistents sobre informacions d'interès
En aquesta ocasió parlem de dos temes de rellevant importància per a les administracions locals: la mediació administrativa i la vinculació entre el canvi climàtic i la litigació
Per parlar de la mediació administrativa, ens han acompanyat
Montserrat Raga, jutgessa del contenciós-administratiu, i Francesc Fernández,
vicepresident del CSITAL Barcelona. En aquest cas s’ha explicat com es pot motivar la mediació, quins són els fonaments de la seva aplicació a l’administració
pública i com hauria d’actuar organitzativament l’administració, entre d’altres.
Carmen Plaza, directora de l'Institut de Dret Europeu i
Integració Regional de la Universitat
Complutense de Madrid, ha estat la següent en intervenir. En aquest cas ha
parlat del canvi climàtic, fent un breu esment sobre l’estat de la ciència i el
dret, ha explicat l'onada de litigació climàtica que hi ha a Europa i ha parlat dels litigis climàtics davant el TEDH, concretament la Sentència de 9 d’abril
de 2024 Verein KlimaSeniorinnen Schweiz. També ha enumerat les accions que
poden fer els ens locals davant el canvi climàtic, com planificar i executa polítiques climàtiques locals, fomentar la participació ciutadana i la mobilitat
sostenible, adaptar-nos al canvi climàtic, promoure energies renovables i
eficiència energètica, o col·laborar en la governança climàtica multinivell.
Al grup de treball número 1 David Rancaño Cano, lletrat de
la Direcció de Serveis Jurídics de la Diputació de Barcelona, desgrana quins
són els reptes jurídics de la nova Ordenança tipus de contaminació odorífera de
la Diputació de Barcelona. Opina que el panorama legislatiu que ens toca viure
exigeix als ens locals erigir-se en pioners en matèria de contaminació
atmosfèrica per olors, valent-se del fet que diverses normatives els atorguen
cobertura jurídica per aprovar instruments normatius en aquest àmbit. Concretament,
la proposta de la Diputació de Barcelona és la d’una ordenança que te la
voluntat d’atorgar als ajuntaments uns instruments jurídics i tècnics
contrastats per procurar la integració i la convivència respectuosa de les
activitats als municipis.
Finalment, al grup de treball 2, Anna Cugat, lletrada
consistorial de l’Ajuntament de Barcelona, parla de la venda no sedentària en
espais de titularitat pública, amb una referència especial a les autoritzacions
dels mercats de marxants. Analitza en aquest cas el marc competencial i la
normativa sectorial, els trets característics i la tipologia de la venda no sedentària,
els mercats de marxants i la seva definició i la diferenciació respecte d’altres
esdeveniments afins, quina ha de ser la durada, l’extinció i la revocació de
les autoritzacions i com es gestionen les places vacants, entre d’altres
qüestions.