18/02/2025

La Comissió Bilateral d’Infraestructures es va reunir ahir a la seu del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, per tractar de la xarxa de Rodalies i de les infraestructures viàries

A la reunió, presidida per la consellera Sílvia Paneque i Sureda, i el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano Clavero, hi va assistir també el president de la Federació de Municipis de Catalunya, David Bote

En el marc del traspàs de Rodalies de l’Estat a la Generalitat i dels avanços que hi estan duent a terme les diverses comissions de treball, la Bilateral d’Infraestructures va acordar el desplegament de la constitució de la nova empresa Rodalies de Catalunya, que haurà de gestionar el servei ferroviari, amb participació majoritària de la Generalitat i que presidirà la mateixa.

La Comissió Bilateral també va abordar el traspàs de vies entre Bifurcació Sagrera (no inclosa) i Maçanet Massanes, que dona servei a la línia de Rodalies R1, la primera que es va acordar transferir a la Generalitat. La Comissió va acordar concloure en un termini màxim de tres mesos l’inventari de les instal·lacions, béns i altres elements a traspassar, juntament amb una valoració econòmica dels costos vinculats al servei a transferir. Un cop completats els treballs tècnics corresponents, es procedirà al seu traspàs, prèvia exclusió de la Xarxa ferroviària d’interès general.

Pel que fa al Pla de Rodalies, en la reunió es va tractar el full de ruta que ha de culminar amb la validació d’un nou pla de Rodalies per al període 2026 -2030, el juliol vinent. Entre les actuacions en què es vol avançar, cal remarcar, entre d’altres que es considerin necessàries per a la reposició d’actius i la millora de les infraestructures: estació intermodal en l’àmbit de Tarragona, millora de la capacitat i intermodalitat de l’estació de Martorell, duplicació de la línia Montcada Bifurcació-Puigcerdà (tram Montcada - Parets), millora de la connexió Tarragona-València al nus de Vila-seca, viabilitat de la nova estació Torelló-la Garrotxa, remodelació de l’estació de Vila-seca, remodelació i integració urbana de l’estació de Mataró, remodelació de la platja de vies de l’Hospitalet de Llobregat, i remodelació de la platja de vies de Sant Vicenç de Calders.

Finalment, en matèria ferroviària, durant la trobada es va impulsar la formació d’un grup d’anàlisi de les necessitats del sector empresarial i logístic de Girona quant al transport ferroviari de mercaderies i es va acordar la signatura d’un protocol per a desenvolupar les obres de la segona fase de la variant de Figueres de la línia ferroviària Barcelona-Portbou i les actuacions a dur a terme a l’estació d’alta velocitat Figueres Vilafant perquè aculli serveis d’ample convencional.

En matèria d’infraestructures viàries, la Comissió Bilateral va acordar culminar la tramitació, per a la seva formalització, del Conveni entre la Generalitat i el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per a l’execució de millores en infraestructures al Maresme, que tenen com a principals eixos la pacificació de l’N-II i la millora connectivitat de la C-32 i el seu entorn. Així, es transformarà l’N-II en una via més local i integrada i afavorir l’accessibilitat C-32 per a captar el trànsit de pas que utilitzava l’N-II i altres carreteres o vials urbans.

Finalment, la Comissió va impulsar els tràmits per a l’autorització del desplegament de la xarxa de fibra òptica de la Generalitat en diversos trams de carreteres de titularitat de l’Estat al seu pas per Catalunya, que abasten més de 500 quilòmetres de carreteres i inclouen principalment àmbits al llarg del Pirineu i també de les Terres de l’Ebre.