ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles

Durant les properes dècades les ciutats hauran d'afrontar un ambiciós procés de transformació per donar resposta als nombrosos desafiaments que se'ls presenten: des de la lluita contra el canvi climàtic fins a l'augment de la població urbana, passant per la disminució de la disponibilitat d'aigua, l'adaptació als nous mitjans de mobilitat o la digilització dels municipis

Tots són reptes que requeriran un intens esforç d'inversió pública: en infraestructures, en transport públic, en parcs i espais naturals, en pacificació de l’espai urbà, en sistemes de producció d'energies renovables, en equipaments d’smart cities, etc.






24/01/2024

Aquesta metamorfosi de les ciutats es traduirà en una revalorització de moltes zones urbanes que farà incrementar el valor de les propietats immobiliàries. Un fet que, gestionat adequadament, pot esdevenir una valuosa font d'ingressos que ajudi a finançar aquest increment de necessitats d’inversió.

Hi ha diversos mecanismes per capturar aquest increment del valor del sòl: que l'ajuntament compri sòl per vendre'l a posteriori d'haver fet les inversions, establir una nova taxa o un increment dels impostos existents entre els propietaris beneficiats per la inversió, imposar una taxa per la requalificació del sòl o obligar els constructors que s'han beneficiat d'una inversió pública a cedir part del terreny per a ús públic.

Sigui com sigui, cal tenir clar que, s'opti per una o altra solució, és difícil evitar topar amb les reticències de les "persones afectades". És per això que és molt important preveure estratègies que facilitin l'acceptació o que minimitzin l’enuig dels contribuents a assumir aquest cost, ja sigui amb una estratègia de comunicació proactiva que posi en valor els beneficis de la inversió projectada, obrint processos de diàleg i de consulta per decidir de manera col·lectiva el projecte de regeneració i com finançar-lo, fent proporcional la càrrega introduïda al nivell de renda de cada veí o veïna o establint gravàmens que siguin inferiors a l'increment del valor produït per la reforma.