ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 12: Consum i Producció responsables

A més dels factors socioeconòmics i de les facilitats per reciclar, la conscienciació de la ciutadania és una condició necessària per aconseguir els objectius municipals de recollida selectiva de residus establerts a la directiva europea. D'aquí la importància d'entendre els factors que influeixen en el comportament de la població (que de manera molt resumida serien la motivació, la capacitat i l'oportunitat), i d'establir les mesures per incentivar un comportament responsable






26/01/2024

En aquest sentit, l'experiència internacional i les teories de comportament demostren que no hi ha una solució única i universal sinó que els avenços sempre són resultat d'una combinació de mesures (regulatòries, d'incentivació i de comunicació) dissenyades en funció de cada realitat local.

Tenint en compte aquests elements l'informe exposa un conjunt d'estratègies que s’han demostrat efectives en ciutats o regions europees a l’hora de corresponsabilitzar i persuadir la gent, com són: la publicació de pictogrames que fomentin el reciclatge i els eduquin a dipositar cada residu en el contenidor correcte, la posada en marxa d'un sistema d'etiquetatge amb colors que faciliti una bona separació de residus i l'establiment d'un conjunt d'incentius econòmics positius i negatius que fomentin comportaments ambientalment responsables (taxes per dipositar residus sense reciclar, sistemes de pagament per retorn d'envasos o recompenses per quantitat de residus reciclats en forma de vals o de descomptes fiscals).